لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ: نمی‌خواهم صدها هزار نفر را در افغانستان بکشم


دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا گفت که اراده و رشادت نظامیان امریکایی سبب پیشرفت‌های چشمگیر در افغانستان شده است.

دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا گفته است که در صدد پایان بخشیدن جنگ در افغانستان و برگرداندن نظامیان امریکایی به کشورشان است.

آقای ترمپ شام سه شنبه چهارم فبروری (۱۵ دلو) در سخنرانی سالانۀ خود از پیشرفت‌ها در وضعیت در افغانستان خبر داد و به مذاکرات جاری صلح آن کشور اشاره کرد.

آقای ترمپ با تاکید بر اراده اش برای پایان جنگ در افغانستان و شرق میانه گفت: "می خواهیم جنگ ما در افغانستان پایان یابد و سربازان ما به کشورشان برگردند... در نظر ندارم که صدها هزار نفر را در افغانستان بکشم که اکثر آنان کاملاً بی گناه استند".

آقای ترمپ که در مقر کانگرس ایالات متحده سخنرانی می‌کرد با اشاره به ماموریت نظامیان امریکایی در افغانستان گفت: "وظیفۀ ما نیست که برای کشورهای دیگر به صفت ادارۀ تنفیذ قانون کار کنیم".

مبارزه با افراط‌گرایی

رییس جمهور ایالات متحده همچنین گفت که حکومت وی از امنیت ملی امریکا دفاع کرده و با افراطگرایی اسلامی مبارزه می‌کند.

دونالد ترمپ بار دیگر به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و او را "بزرگترین دهشت افگن جهان" و عامل کشتار و معلولیت هزاران نظامی امریکایی خواند.

آقای ترمپ از شکست داعش و کشته شدن ابوبکر البغدادی، رهبر پیشین آن گروه به عنوان دستآورد حکومت اش در امر مبارزه با افراطگرایی یاد کرد.

این در حالی است که به گفتۀ مقام‌های استخبارات نظامی ایالات متحده، کشته شدن البغدادی تاثیر چندانی بر فعالیت‌های داعش نداشته است. به گفتۀ این مقام‎‌ها ساختار رهبری و کنترول داعش و شبکه‌های مخفی این گروه دست نخورده باقیمانده است.

مسایل داخلی امریکا

بیشترین بخش سخنرانی رییس جمهور ترمپ به مسایل داخلی ایالات متحده از جمله امنیت، اقتصاد، بیمۀ صحی و مهاجرت اختصاص یافته بود.

آقای ترمپ کارکرد حکومت اش را در زمینۀ رشد اقتصاد ایالات متحده بی بدیل خواند و گفت: "در سه سال کار من ۳.۵ میلیون نفر دیگر صاحب کار شدند... در حکومت من میزان بیکاری در امریکا به پایان ترین حد در نیم قرن گذشته رسیده است".

آقای ترمپ همچنان از اقدامات حکومت اش برای جلوگیری از ورود پناهجویان غیرقانونی در امریکا دفاع کرد و گفت: "امریکا باید پناهگاه امریکاییان تابع قانون باشد، نه بیگانگان مجرم!"

او همچنین از طرح خود برای بیمۀ صحی امریکا دفاع کرد و گفت که نباید سوسیالیزم نظام صحی امریکا را ویران کند.

هوان گوایدو، رهبر مخالفان حکومت ونزویلا یکی از مهمانان ویژۀ رییس جمهور در مراسم ایراد سخنرانی سالانه اش بود.

آقای ترمپ در حالی در مقر کانگرس ایالات متحده سومین سخنرانی سالانۀ خود را ایراد کرد که قرار است، ساعاتی پس از این سخنرانی در زیر همان چتر، سناتوران امریکایی روند محاکمۀ وی را ادامه دهند.

هم حزبی‌های جمهوریخواه آقای ترمپ با کف زدن‌های پیهم از سخنان وی استقبال کردند، اما دموکرات‌ها که در مجلس نمایندگان آقای ترمپ را استیضاح کرده و سبب شدند که محاکمۀ وی در مجلس سنا آغاز شود، در جریان سخنرانی بدون کدام واکنشی به سخنان وی گوش دادند.

XS
SM
MD
LG