لینک های دسترسی

Breaking News

نخستین خطابۀ رئیس جمهور ترمپ به کانگرس


رئیس جمهور ایالات متحده در نخستین سخنرانی خود در برابر کانگرس، به مسایل داخلی، خارجی، کاهش مالیات، اصلاحات مهاجرت و رشد اقتصادی پرداخت.

دونالدترمپ در این سخنرانی در حالیکه فقط یکبار نام افغانستان را تذکر داد، نیرو های امنیتی افغان را "قهرمان" خوانده گفت "سربازان ما در افغانستان، قواعد جدید جنگی دارند. دوشادوش شرکای قهرمان شان، اردوی ما دیگر مقید به میعاد های زمانی مصنوعی نیست، ما دیگر پلان های مان را به دشمنان ما نمی گوییم."

آقای ترمپ بر مبارزه با دهشت افگنی، گروه دولت اسلامی و القاعده تاکید ورزیده گفت که در فاصلۀ یک سال گذشته ائتلاف نظامی علیه گروه داعش توانسته است تقریباً ۱۰۰ درصد مناطق تحت کنترول گروه دولت اسلامی را در عراق و سوریه، آزاد سازد.

آقای ترمپ یکبار دیگر بر تعهد سال گذشته اش مبنی بر محو گروه دولت اسلامی از کرۀ زمین تاکید ورزیده گفت "جنگ را تازمان شکست گروه داعش ادامه می دهیم."

یکی از موضوعات دیگری که رئیس جمهور ترمپ در مسایل بین المللی به آن اشاره و تاکید ورزید باز نگهداشتن زندان گوانتانامو بود.

آقای ترمپ گفت که به جیم متیس وزیردفاع کابینه اش دستور داده تا پالیسی زندان های نظامی امریکا را بازنگری کرده و "فرمان باز نگهداشتن زندان گوانتانامو را حفظ کند."

دونالدترمپ حین ایراد خطابۀ سالانه به کانگرس
دونالدترمپ حین ایراد خطابۀ سالانه به کانگرس

بارک اوباما، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده در هشت سال ریاست جمهوری خود تلاش ورزید با انتقال زندانیان به کشور های سومی، درب آن بازداشتگاه را ببندد؛ اما، موفق به آن کار نشد.

دونالدترمپ خطاب به نمایندگان هر دو مجلس کانگرس گفت "رهایی دهشت افگنان خطرناک از زندان گوانتانامو، به شمول البغدادی، رهبر گروه داعش یک اقدام احمقانه" بوده که تنها می توان با آنان در میدان جنگ ملاقات کرد.

رئیس جمهور ترمپ تمام دهشت افگنانی را که شفاخانه های ملکی را هدف قرار می دهند، "شیاطین" خطاب کرده گفت هرزمانی که ممکن باشد، ما آنان را نابود خواهیم کرد.

آقای ترمپ افزود که وقتی نیاز باشد "ما باید قادر باشیم آنان را بازداشت کرده و تحت بازجویی قرار دهیم.

رئیس جمهور ترمپ تاکید کرده گفت "دهشت افگنان صرفاً جنایتکار و مجرم نیستند. آنان دشمنان غیرقانونی مبارزین ما اند و وقتی در بیرون از امریکا بازداشت شوند؛ باید مانند همان دهشت افگنی که استند، با آنان برخورد صورت گیرد."

آقای ترمپ از کانگرس ایالات متحده خواست تا اطمینان حاصل کند که در مبارزه علیه داعش و القاعده، ایالات متحده تمام نیرو های لازم را جهت بازداشت دهشت افگنان – در هر جاییکه آنان را تعقیب می کنیم، در اختیار داشته باشد.

مهاجرت به امریکا

یکی از مسایل جنجال برانگیز سال اول کاری رئیس جمهور ترمپ، موضوع مهاجرت به ایالات متحده و مهاجرین غیرقانونی ساکن در این کشور بود.

دونالدترمپ سه شنبه شب گفت که در چند هفتۀ آینده قانونگذاران باید روی بستۀ إصلاحات مهاجرت رای دهند.

آقای ترمپ گفت که ادارۀ وی به کانگرس "باجزییات پیشنهاد را ارسال کرده که می باید از جانب هر دو حزب به مثابۀ یک توافق عادلانه حمایت شود."

آقای ترمپ تاکید کرد که برنامۀ اصلاحات مهاجرت وی شامل چهار بخش است:

نخست: دولت به ۱.۸ میلیون فرزند مهاجران غیرقانونی که در سن طفولیت به امریکا آورده شده اند، تابعیت می‌دهد. این سه برابر طرحی است که دولت آقای اوباما داشت.

بخش دوم: اعمار دیوار در امتداد سرحد مکسیکو است. برنامۀ که رئیس جمهور از آغاز مبارزات انتخاباتی بر تحقق آن وعده داده است.

در بخش سوم، آقای ترمپ "ختم برنامۀ ویزۀ لاتری" را اعلان کرده گفت که با این برنامه مردم به گونۀ تصادفی کارت های اقامت دایمی یا "گرین کارت" را بدون توجه به مهارت، شایستگی و یا ایمنی بودن آنان، به دست می آورند.

در چهارمین و آخرین بخش طرح پیشنهادی اصلاحات مهاجرت حکومت آقای ترمپ به کانگرس، ختم مهاجرت زنجیره یی شامل است.

آقای ترمپ گفت "براساس سیستم شکستۀ کنونی مهاجرت، یک مهاجر به تنهایی می تواند رقم بیشمار افراد و یا اقارب دور خود را" به امریکا دعوت کند.

بر اساس این لایحۀ جدید پیشنهادی، آن افرادی که تابعیت امریکا را دارند تنها می توانند همسر و فرزندان شان را به این کشور دعوت کنند.

رئیس جمهور ترمپ اصلاحات در قانون مهاجرت را حیاتی خوانده گفت که نه فقط برای اقتصاد امریکا بلکه برای امنیت این کشور نیز ضروری می باشد.

سیاست خارجی

رئیس جمهور ایالات متحده ه گفت که در سراسر جهان "ما با رژیم های سرکش، گروه‌های دهشت افگنی و رقبایی مانند چین و روسیه مواجه هستیم که منافع، اقتصاد و ارزش های ما را به چالش می‌کشند."

آقای ترمپ از کانگرس ایالات متحده خواست به طور جدی نیروی دفاعی امریکا را کمک کند و بودجه نظامی این کشور را افزایش دهد.

رئیس جمهور ترمپ گفت "به عنوان بخشی از استراتژی دفاعی ما، ما باید زرادخانه هسته‌ای خود را عصری و بازسازی کنیم. امیدوارم هرگز از آن استفاده نکنیم اما باید آن را چنان قوی و قدرتمند نگهداریم که هرگونه خطر تجاوز را از بین ببرد."

آقای ترمپ ابراز امیدواری کرد که شاید در روزهای آینده "یک لحظه جادویی ایجاد شود که کشورهای جهان برای از بین بردن سلاح اتمی خود با هم متحد شوند؛ متأسفانه ما هنوز در آن برهه قرار نداریم."

ایران

رئیس جمهور ایالات متحده در سخنان سه شنبه شب خود به موضع گیری دولت ایالات متحده در قبال ایران نیز اشاره کرده گفت "ما در حالی که روابط دوستانه با جهان را تقویت می‌کنیم، درباره دشمنان مان نیز روشنگری می‌کنیم."

رئیس جمهور گفت "زمانی که مردم ایران علیه جنایات رژیم دیکتاوتور فاسد کشورشان قیام کردند، من سکوت نکردم. ایالات متحده در کنار مردم ایران و مبارزات شجاعانۀ آنان برای آزادی می ایستد."

آقای ترمپ با انتقاد از توافق اتمی کشور های غرب با ایران، از کانگرس ایالات متحده خواست به نقص‌های اساسی در آن تواقق بپردازد.

کاهش مالیات

آنچنانیکه انتظار می رفت، رئیس جمهور امریکا، در این سخنرانی، به بهبود وضعیت اقتصادی و تاثیر اصلاحات مالیات در وضعیت اقتصادی اشاره کرده تاکید ورزید که امریکا در قدرتمندترین وضعیت خود قرار دارد.

آقای ترمپ با توجه به انتخابات میان دوره یی کانگرس تلاش ورزید از سکوی این سخنرانی برای جلب توجه رای دهندگان استفاده کند.

رئیس جمهور ترمپ گفت که در یک سال گذشته دو میلیون و ۴۰۰ هزار شغل جدید ایجاد شده است که از جمله آن ۲۰۰ هزار شغل جدید در کارخانه‌ها بوده است.

آقای ترمپ از افزایش معاشات کارگران به عنوان یک دست آورد یاد کرده گفت شاخص سهام رشد کرده است.

رئیس جمهور ایالات متحده قانون اصلاحات مالیاتی دولتش را بزرگترین اصلاح قانون مالیات در تاریخ ایالات متحده عنوان کرده گفت که موجب بهبود وضعیت مالی خانواده‌های طبقۀ متوسط می‌شود.

دونالدترمت گفت که دولت او نرخ مالیات اماکن کسب و کار را از ۳۵ درصد به ۲۵ درصد کاهش داده تا شرکت‌هایی امریکایی که در داخل این کشور فعالیت می کنند بتوانند با شرکت‌های مستقر در خارج از ایالات متحده رقابت کنند.

واکنش دموکرات ها

دموکرات ها، پس از ختم بیانۀ رئیس جمهور ترمپ واکنش داده، اقتصاد، مداخلۀ روسیه در انتخابات امریکا، نحوۀ رسیدگی حکومت ترمپ در مبارزه با تغیر اقلیم، حمل سلاح و افزایش فرهنگ نفرت در میان شهروندان امریکا را در دوران حکومت یک سالۀ آقای ترمپ به باد انتقاد گرفتند.

جو کینیدی، عضو کانگرس ایالات متحده گفت که حکومت برای باز نگهداشتن ادارات خود با مشکلات رو برو بوده و مردم یک سال گذشته را اضطراب، خشم و ترس سپری کردند.

آقای کینیدی گفت که ما همه "خطوط اشتباه کشور مان را احساس می کنیم. آواز امریکایی های را می شنویم که احساس می کنند به باد فراموشی سپرده شده اند و رها شده اند."

دموکرات ها به ویژه از قانون مراقبت های صحی اوباما و فراهم آوری تسهیلات به زنان باردار پس از زایمان، دفاع کرده و اقدامات حکومت ایالات متحده را در این زمینه انتقاد کردند.

نخستین خطابۀ رئیس جمهور ترمپ به کانگرس
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:36 0:00

XS
SM
MD
LG