لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ توافق امریکا- آسترالیا را در مورد پناهجویان "ابلهانه" خواند


تماس برنامه ریزی شدۀ یک ساعتۀ ترمپ با صدر اعظم آسترالیا پس از ۲۵ دقیقه صحبت خاتمه داده شد
تماس برنامه ریزی شدۀ یک ساعتۀ ترمپ با صدر اعظم آسترالیا پس از ۲۵ دقیقه صحبت خاتمه داده شد

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا معاملۀ تبادلۀ حدود ۱۲۵۰ پناهجو را از آسترالیا به امریکا "ابلهانه" و "خرابترین معاملۀ ممکن" عنوان کرد.

در همین حال روزنامۀ واشنگتن پست به نقل از چندین مقام حکومت امریکا که نامی از آنان برده نشده است، از تماس پرتنش تلیفونی میان آقای ترمپ و صدر اعظم آسترالیا خبرداده است که به گزارش این روزنامه می‌تواند سبب شکاف در روابط محکم این دو متحد دیرینه شود.

تماس تلیفونی آقای ترمپ با مالکوم ترنبول صدر اعظم آسترالیا برای یک ساعت برنامه ریزی شده بود، اما بر اساس گزارش واشنگتن پست آقای ترمپ پس از ۲۵ دقیقه صحبت تماس را زمانی قطع کرد که آقای ترنبول بحران سوریه را وارد بحث کرد.

صدر اعظم آسترالیا روز پنج شنبه به خبرنگاران گفت که صحبت های وی در اواخر هفتۀ گذشته با آقای ترمپ رک و راست بود، اما از ارایۀ جزییات بیشتر در مورد آن پرهیز کرد.

پس از خبرساز شدن این تماس تلیفونی، آقای ترمپ در تویتر خود نوشت "باور می‌کنید؟ حکومت اوباما توافق کرده است تا هزاران پناهجوی غیرقانونی را از آسترالیا بگیرد. چرا؟ در مورد این معاملۀ ابلهانه غور خواهم کرد".

باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین ایالات متحدۀ امریکا، اواخر سال گذشته در یک معاملۀ جنجالی با آسترالیا توافق کرد که حدود ۱۲۵۰ پناهجوی غیرقانونی، عمدتاً از افغانستان، عراق و ایران، را که در کمپ‌های ناورو و پاپوا نیوگینی مستقر ساخته شده اند، بپذیرد.

در عوض آسترالیا بر اساس این معامله توافق کرده بود که پناهجویان کشورهای السلوادور، گواتیمالا و هندوراس را بپذیرد.

شان سپایسر سخنگوی قصر سفید و سفارت ایالات متحده در آسترالیا هر دو گفته اند که رئیس جمهور ترمپ این معامله را محترم خواهد شمرد.

کشیدگی احتمالی در روابط واشنگتن و کانبیرا در مورد معاملۀ جنجالی تبادلۀ پناهجویان، ممکن پیامدهای جدی تری داشته باشد.

آسترالیا و ایالات متحده در گروه پنج عضوی مسما به "پنج چشم" شامل اند که بزرگترین و پیشگام ترین شبکۀ تبادلۀ اطلاعات استخباراتی در جهان می‌باشد.

ایالات متحده همچنان در نظر دارد که به عنوان بخشی از سوق و اعزام نظامی، طیاره‌های بیشتر عسکری را امسال به مناطق استوایی شمال آسترالیا اعزام کند. اقدامی که حضور نظامی امریکا را در ساحات نزدیک دریای پرمناقشۀ جنوب چین بیشتر می‌سازد.

افزون بر این، آسترالیا یکی از ده کشوری است که طیاره های جنگی و پیشرفتۀ اف ۳۵ را از ایالات متحدۀ امریکا خریداری می‌کند.

گزارش: خبرگزاری رویترز

XS
SM
MD
LG