لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ: اگر شرایط مناسب باشد، با روحانی ملاقات می‌کنم


کنفرانس خبری مشترک رهبران فرانسه و امریکا
کنفرانس خبری مشترک رهبران فرانسه و امریکا

دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا می‌گوید که اگر شرایط مناسب باشد، او موافقت خواهد کرد تا با رییس جمهوری ایران ملاقات کند.

آقای ترمپ که در پایان نشست گروه جی۷ در یک کنفرانس مشترک خبری با رییس جمهور فرانسه صحبت می‌کرد، در بخشی از سخنانش به توافق پیشین ایران اشاره کرد و گفت که جمهوری اسلامی بزرگترین دولت حامی دهشت افگنی است و باید این رفتار خود را تغییر بدهد.

آقای ترمپ گفت: "ایران وضعیت بالقوه خوبی دارد. ما خواهان تغییر رژیم نیستیم... ما می‌خواهیم میزایل بالستیک و هسته‌ای نداشته باشند... می‌توان زود به توافق رسید. ایران می‌تواند کشور موفقی باشد ولی نمی‌تواند بمب اتمی داشته باشد .... برجام، توافقی بود که نباید هیچ‌کس وارد آن می‌شد."

آقای ترمپ همچنین درباره اقدامات فرانسه برای توافق احتمالی بین ایران و امریکا گفت: "اقداماتی که فرانسه در مورد ایران کرده خوب است و شاید کارساز باشد و شاید هم کارساز نباشد."

در آغاز این کنفرانس خبری، امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه گفت که با حسن روحانی، رییس جمهور ایران صحبت کرده و از وی خواسته است با رییس جمهور ترمپ ملاقات کند.

آقای مکرون همچنین گفت که دعوت از جواد ظریف برای حضور در حاشیه نشست گروه جی۷ به ابتکار فرانسه بود، اما به گفتۀ وی قرار نبود وی با رییس جمهور ترمپ دیدار کند چون هر دو در یک سطح نیستند.

رییس جمهور فرانسه گفت که پس از دیدار وی با وزیر خارجۀ ایران، حسن روحانی گفته است که با هر مقامی که لازم باشد، دیدار می‌کند.

فرانسه از مدتی به اینسو در پی میانجی‌گری بین ایران و امریکا است. با اینحال، رییس جمهور ترمپ گفته است که فرانسه نمایندۀ امریکا نیست و به گفتۀ وی "امریکا مسیر خود را در قبال موضوع ایران دنبال می‌کند".

XS
SM
MD
LG