لینک های دسترسی

Breaking News

انتقاد شدید ترمپ از منتقدین تعیین سرپرست وزارت عدلیه


دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا، مکررا خواهان توقف تحقیقات روی قضیه دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده شده است و آن را یک تحقیقات واهی خوانده است ولی حال نگرانی ها روی احتمال توقف این تحقیقات باعث برخی اعتراض ها در شهرهای مختلف ایالات متحده شده است.

رئیس جمهور ترمپ به کرات خواستار ختم تحقیقاتی شده است که او آن را شکار سیاسی می خواند.

در پی انتخابات میان دوره ای، او به سرعت جف سشنز، وزیر عدلیه را که وی را از تحقیقات نجات دارد، برکنار کرد و به جای وی متیو وایتکر، یک مقام وزارت عدلیه را به این سمت منصوب کرد.

وایتکر در گذشته منتقد این تحقیقات بود. نگرانی از این است که ترمپ ممکن از وایتکر برای پایان دادن به تحقیقاتی خاتمه دهد که در چندین شهر ایالات متحده منجر به اعتراضات شد. دموکرات ها وعده کرده اندت تا با چنین تلاش ها مبارزه کنند.

ادم شیف، عضو دموکرات مجلس نمایندگان کانگرس امریکا می گوید "ما هر گونه نقشی را که او در این قضیه داشته باشد فاش خواهیم ساخت. او لازم است بداند که اگر متیو وایتکر هر اقدامی را برای بازداری تحقیقات آقای مولر روی دست بگیرد، ما آن را پی خواهیم برد. ما آن را افشا خواهیم کرد. و من یقینا از همکارانم همین اکنون این را تقاضا دارم تا از بحران قانون اساسی اجتناب کنند و همین حالا اقدام کنند. و به صراحت علیه انتصاب وی صحبت کنند."

حتی برخی جمهوری خواهان اذعان می کنند که تایید کردن وایتکر به حیث لوی سارنوال دائمی ممکن مشکل باشد. لنزی گراهام، عضو جمهوریخواه سنای امریکا گفت "او گفت که بعضی چیزها که شاید مشکل زا باشد تایید گردد. اما با این وجود من بسیار با این رویه و رفتار مسلکی اش مخالف استم و او کارنامه بسیار محکم دارد."

حامیان وایتکر می گویند که او مستحق این سمت است و اینکه در نهایت انتخاب رئیس این اداره عدلی حق رئیس جمهور است. اما سناتوران جمهوریخواه نیز یکشنبه ترمپ را ترغیب کرده اند تا تصمیم اش را به زودی اعلام کند.

روی بلانت، عضو جمهوریخواه سنای امریکا می گوید "رئیس جمهور نیاز دارد که فردی را به طور دائمی در پست این اداره عدلی به زودی ممکن تعیین کند."

رئیس جمهور ترمپ می گوید که حتی اگر وایتکر به بازداری تحقیقات مولر تصمیم بگیرد، او در کار وایتکر مداخله نخواهد کرد.

آقای ترمپ با نگارش غلط و توهین آمیز املای نام ادم اسکیف، قانونگذار کلیفرنیا در پست توییت روز یکشنبه خود از وی خشمگینانه انتقاد کرد. ترمپ از قول شیف نقل کرده که وایتکر از سوی سنا تصویب نشده است.

تا به حال این تحقیقات به اعلام جرم علیه چندین مقام نزدیک کمپین انتخاباتی ترمپ منجر شده است. ترمپ گفت که او به پرسش های تحقیق کننده ویژه به صورت کتبی پاسخ داده است، اما در نظر ندارد که شخصا بازجویی شود.

XS
SM
MD
LG