لینک های دسترسی

Breaking News

حملات روز جمعه در سه کشور ۶۵ کشته داشت


حملۀ روز جمعه پس از رویداد موزیم در تونس مرگبار ترین حمله تلقی می شود.
حملۀ روز جمعه پس از رویداد موزیم در تونس مرگبار ترین حمله تلقی می شود.

قصرسفید حلمات روز جمعه در تونس، کویت و فرانسه را با شدیدترین الفاظ محکوم کرد.

در اعلامیۀ قصر سفید آمده است"دهشت افگنی به هیچ عنوانی در یک جامعه جا نداشته و ایالات متحده با متحدین جامعۀ جهانی خود یکجا کار می کند و به مبارزۀ خود علیه دهشت افگنان و جنگجویان تندرو در سراسر جهان ادامه دهد."

رقم تلفات حملۀ روز جمعه بر اروپایی ها در ساحل شهر سوس تونس، به ۳۷ تن رسیده است.

یک مرد جوان بااستفاده از کلاشینکوف، آنعده اروپایی های را که در کنار ساحل زیر شعاع آفتاب نشسته بودند، هدف قرار داد. در میان کشته شدگان شهروندان آلمان، بلجیم و بریتانیا شامل اند.

در آن رویداد به گفتۀ مقامات امنیتی تونس ۳۶ تن مجروح شده اند. گفته می شود که کم از کم یک حمله کننده در میان کشته شدگان باشد. تا حال در مورد تعداد دقیق حمله کنندگان، معلوماتی در دست نیست.

تصاویر ویدیویی که به صورت غیر مسلکی فلمبرداری شده اجساد کشته شدگان را به صورت پراگنده در نزدیکی هوتل نشان می دهد.

تلویزیون دولتی تونس گزارش داده که سه حمله کننده بازداشت شده و عملیات برای تامین امنیت منطقه ادامه دارد.

یک سخنگوی وزارت داخله تونس تاکید می کند که تنش ها در منطقه و سراسر جهان دهشت افگنی را در آن کشور تقویت می کند.

شورای روابط اسلامی-امریکایی حملات را در کشور های فرانسه، کویت و تونس که در نتیجه آن ده ها تن روز جمعه کشته شدند، به شدت محکوم کرد.

ابراهیم هوپر، رئیس شورای روابط اسلامی-امریکایی به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که هر فرد با وجدان در سراسر جهان این نوع حملات را باید محکوم کند.

آقای هوپر گفت"شورای روابط اسلامی-امریکایی یا کییر با جامع مسلمان امریکا و جامعه یکجا شده و حملات وحشتناک و شنیع را بالای مردم عادی چه در فرانسه باشد و یا کویت و تونس محکوم می کند. این حملات بسیار وحشیانه است و باید توسط هر فرد با وجدان در سراسر جهان محکوم گردد."

حملات برنامه ریزی شده؟

روز جمعه سه حملۀ دهشت افگنانه تقریباً همزمان با هم رخ داد که در آن یک انتحار کننده نمازگزاران شیعه را در کویت هدف قرار داد و یک تن هم در فابریکۀ گاز فرانسه سربریده شد.

تا هنوز روشن نیست که این سه رویداد با هم ارتباط دارند یا خیر اما مسوولیت حملۀ انتحاری در مسجد شیعیان کویت را گروه مرتبط با داعش برعهده گرفته است.

در حمله بر مسجد امام صادق در کویت که در دو دهۀ اخیر بی سابقه بوده است، ۲۷ تن کشته شدند. ماه گذشته، تندروان گروه دولت اسلامی مسوولیت حمله بالای مساجد شیعیان را در عربستان سعودی نیز بر عهده گرفته بودند که در آن رویداد ده ها نفر کشته و زخمی شدند.

حملۀ انتحاری در کویت در دو دهۀ بی سابقه بوده است.
حملۀ انتحاری در کویت در دو دهۀ بی سابقه بوده است.

بعد از وقوع حمله بر مسجد شیعیان در کویت، وزیر معارف آن کشور به تلویزیون دولتی کویت گفت "استراتیژی آموزش در مقابل رفتار های فرقه گرایی در سطح خانواده ها روی دست گرفته شود تا از حملات مشابه بیشتر جلوگیری گردد. او همچنین گفت که مردم شیعه و سنی در کویت جسم یک جامعه اند."

در همین حال، رئیس عرب لیگ حملات بالای تونس و کویت را محکوم کرده از همه طرف ها خواسته است تا در ماه مبارک رمضان از خشونت دور باشند.

فرانسوا هولاند، رئیس جمهور فرانسه، در ارتباط به حملۀ روز جمعۀ فابریکۀ گاز در نزدیکی شهر جنوب شرقی لیون می گوید یکی از مظنونین حملۀ "دهشت افگنی" و انفجار در یک فابریکه گاز آن کشور، دستگیر شده است. آقای هولاند آن حمله را عمل دهشت افگنی عنوان کرد.

بر اساس گزارش ها، سر یک انسان که در دروازه فابریکه همراه با بیرق که دارای نوشته عربی میخ کوب شده بود، پیدا شده است.

پولیس بین المللی انترپول، در رابطه با سه حملۀ مرگبار روز جمعه که جمعاً ۶۵ کشته برجا گذاشت تحقیقات خود را آغاز کرده است.

سکرتر جنرال انترپول گفت که حملات روز جمعه "واقعاً رویارویی جهان را با تهدید دهشت افگنی نشان می دهد."

XS
SM
MD
LG