لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه برای تقویت صفوف مدافعین کرد کمک می کند


مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز دوشنبه گفت زمینه عبور جنگجویان کردی عراق مسمی به پیشمرگه را از طریق ترکیه به کوبانی مساعد می سازد تا کُرد های سوریه را در مبارزه علیه شورشیان دولت اسلامی کمک کنند. آقای اوغلو در مورد جزییات انتقال جنگجویان چیزی نگفت.

در همین حال نیرو های نظامی امریکا می گویند طیارات باربری آنکشور سلاح، مهمات و سامان آلات طبی را از مقامات کُرد در عراق به کُرد های انتقال داده است که با شورشیان گروه دولت اسلامی در شمال سوریه می جنگند.

یک بیانیه فرماندهی مرکزی امریکا حاکیست که پرتاب محموله ها در کوبانی از طریق هوا، به منظور تجهیز مجدد کُرد هاست تا بتوانند جلو شورشیان دولت اسلامی را از تاخت و تاز به شهر کوبانی بگیرند.

مقامات ارشد امریکا به خبرنگاران گفتند که رئیس جمهور اوباما رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را از طریق صحبت تیلفونی مطلع ساخت که قوای نظامی امریکا کمک ها را از طریق هوا پرتاب می کند.

مقامات امریکایی گفتند که مردم کوبانی در معرض خطر قتل عام قرار دارد به همین دلیل انتقال مواد نه تنها به منظور کمک های بشری بود بلکه یک طریقه حمله علیه شورشیان می باشد.

کاهش پیشروی گروه دولت اسلامی

جت های بم افگن ایالات متحده بیشتر از ۱۳۵ حمله هوایی را در ساحات اطراف کوبانی انجام داده است. نیرو های نظامی امریکا روز شنبه گفتند که این حملات پیشرفت شورشیان گروه دولت اسلامی را کاهش داده و منجر به کشته شدن صدها تن آنها گردیده است.

صبح روز یکشنبه رجب طیب اردوغان گفت کشورش جنگجویان کـُرد را مسلح نخواهد ساخت و گفت با هیچ نوع انتقال سلاح از طرف امریکا به جنگجویان کـُرد در سوریه موافق نیست . آقای اردوغان جنگجویان کـُرد را در ردیف حزب کارگران کردستان یا پی کی کی قرار داده و می گوید که امریکا و ترکیه هردو این حزب را بنام یک گروه دهشت افگن می شناسد.

ترکیه گروه عمده کردی سوریه ، مسمی به پی وای دی ، را منحیث یک گروه تندرو ادامه پی کی کی می داند که باعث شورش سی ساله در ترکیه شده است" پی وای دی برای ما مساوی به پی کی کی است یک سازمان دهشت افگن است. این غلط است که ایالات متحده امریکا، که دوست و متحد ما در ناتو است، به چنین کمکی به یک سازمان دهشت افگن حاضر شود."

تقاضای کمک کشور های آسیایی

از جانب دیگر جان کری وزیر خارجه امریکا روز دوشنبه با نجیب رزاق صدراعظم اندونیزیا در جاکارتا ملاقات کرد. هدف این بازدید کوتا کسب همکاری کشور های آسیایی در قسمت مباره علیه شورشیان دولت اسلامی و مرض کشنده ایبولا است.

قرار است آقای کری با مقامات ارشد آسترالیا، برونی، مالیزیا، فلیپین، و سنگاپور ملاقات های جداگانه داشته باشد.

  • 16x9 Image

    نجیبه خلیل

    نجیبه خلیل از سال 2004 تا کنون منحیث گوینده و خبرنگار صدای امریکا اجرای وظیفه میکند. خلیل، لیسانس خود را در رشته ژورنالیزم و سپس فوق لیسانس خود را در رشته رادیو و تلویزیون از یونیورستی ویلیم پترسن در ایالت نیوجرسی بدست اورد. وی همچنان یک دیپلوم در رشته کمپیوتر پروگرامنگ را نیز از کالج برگن کمیونتی ایالت نیوجرسی اخذ نموده است.

XS
SM
MD
LG