لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه و قطر برای مدیریت میدان هوایی کابل باهم کار می‌کنند


ترکیه و قطر تعهد کرده اند که برای مدیریت فعالیت میدان هوایی بین‌المللی کابل به گونۀ مشترک کار کنند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجۀ ترکیه روز دوشنبه ششم دسمبر (۱۵ قوس) در یک کنفرانس مشترک خبری با همتای قطری اش در دوحه گفت: "ما [در زمینۀ عملیات میدان هوایی کابل] با هم کار می‌کنیم."

همزمان با این رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه برای سفر دو روزه و بحث در مورد مسایل دو جانبه عازم قطر شده است.

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی، وزیر خارجۀ قطر گفت: "قطر و ترکیه به گونۀ دومدار با حکومت موقت در افغانستان کار می‌کنند تا در زمینۀ عملیات میدان هوایی کابل به توافقی دست یابند."

حتا پیش از خروج نیروهای بین المللی از افغانستان، ترکیه برای تامین امنیت و مدیریت میدان هوایی کابل ابراز آمادگی کرده بود.

تیم های تخنیکی و متخصصین ترکیه و قطر پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان نیز در زمینۀ بازگشایی و آماده ساختن میدان هوایی کابل به روی پروازها همکاری کردند.

پیش از این خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که مقام‌های امارات متحدۀ عرب –رقیب قطر- نیز در زمینۀ مدیریت میدان هوایی کابل با طالبان تماس هایی را برقرار کرده است.

هرچند مدیریت میدان هوایی کابل مزایای اندک اقتصادی دارد، اما به هر کشوری که آن را گردانندگی کند فرصت جمع آوری اطلاعات در مورد کسانی را فراهم می‌کند که به افغانستان تردد می‌کنند.

ترکیه در تلاش احیای دوبارۀ روابط خود با کشورهای ثروتمند حوزۀ خلیج، به شمول قطر و امارات متحدۀ عرب است.

ولیعهد امارات ماه گذشته به ترکیه سفر کرد و این نخستین سفر یک مقام اماراتی به ترکیه از سال ۲۰۱۲ به اینسو بود.

روابط انقره با شماری از کشورهای خلیج پس از آن خدشه دار شد که عربستان سعودی، امارات متحدۀ عرب و مصر، در سال ۲۰۱۷ قطر را به حمایت از دهشت افگنان متهم و تحریم کردند. در این مناقشه، ترکیه از قطر پشتیبانی کرد و از آن زمان به بعد روابط انقره و دوحه نزدیکتر و قویتر شده است.

رییس جمهور اردوغان که کشورش دستخوش بحران جدید اقتصادی شده است، در تلاش جذب سرمایه گذاری های خارجی و تجارت با کشورهای دیگر است. او هنگام سفر به دوحه، در میدان هوایی استانبول به خبرنگاران گفت: "ما طرفدار تقویت روابط مان به همه کشورهای خلیج استیم."

XS
SM
MD
LG