لینک های دسترسی

Breaking News

اردوغان: کودتاچیان بهای سنگین پرداخت خواهند کرد


رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه می گوید که کودتاچیان بهای سنگینی را خواهند پرداخت.

آقای اردوغان لحظات پیش در یک نشست خبری در میدان هوایی استانبول کودتای جمعه شب را "هدیه الهی" به خاطر شناسایی "نفوذی" ها در اردوی ترکیه خواند. او گفت این کودتا زمینه پاکسازی اردوی ترکیه را از وجود "نفوذی ها" میسر ساخت.

آقای اردوغان کودتاچیان را یک "اقلیت" در داخل اردوی ترکیه خواند.

در همین حال یک رسانه ترکی گزارش داده است که بن علی یلدرم، صدر اعظم ترکیه به اردوی کشورش دستور داده تا همه طیاره های نظامی مورد استفاده کودتاچیان "نابود" گردد.

از جانب دیگر، یک مقام ارشد ترکیه گفت که کودتای برخی نظامیان آن کشور برای سرنگونی حکومت ترکیه ناکام شده است. اداره استخبارات ترکیه نیز گفته است تلاش کودتاچیان برای گرفتن کنترول آن کشور خنثی گردید.

پیش از این، اردوی ترکیه با نشر اعلامیه ای گفت که قدرت را در آن کشور بدست گرفته است.

صدر اعظم ترکیه در صحبت با خبرگزاری رسمی آن کشور گفت که تا کنون ۱۲۰ نفر در پیوند به کودتای جمعه شب دستگیر شده است.

از جانب دیگر، شبکه خبری ان تی وی ترکیه گزارش می دهد که حد اقل ۴۲ نفر در اثر حملات کودتاچیان کشته شد.

قصر سفید هنگام نشر خبر کودتای نظامیان در ترکیه گفت که بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده از همه جناح ها در ترکیه خواسته است تا از حکومت منتخب ترکیه حمایت کرده و از خویشتن داری کار بگیرند. آقای اوباما همچنین خواستار جلوگیری از خشونت و خونریزی در ترکیه شد.

جان کری، وزیر خارجه امریکا نیز در صحبت تیلیفونی با وزیر خارجه ترکیه، بر حمایت مطلق واشنگتن از حکومت ترکیه تاکید کرد.

بن علی یلدرم، صدر اعظم ترکیه عاملین کودتا در آن کشور را "خاین" خطاب کرد و از طرفداران حکومت خواست تا به جاده ها برآیند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز از حامیان حکومت خواست تا به جاده ها ریخته و جلو کودتاچیان را بگیرند.

در تازه ترین انکشاف، خبرگزاری رویترز گزارش می دهد که حدود ۳۰ سرباز تحت امر کودتاچیان خود را به نیرو های امنیتی در میدان تقسیم در استانبول تسلیم کردند.

XS
SM
MD
LG