لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه مسودهء آذان در اسرائیل را نکوهش کرد


آرشیف: مسجد الاقصی در بیت المقدس
آرشیف: مسجد الاقصی در بیت المقدس

ترکیه پیشنهاد اسرائیل را مبنی برای کاهش آواز بلند گو ها در مساجد را مورد انتقاد قرار داد و آنرا "غیر قابل قبول" عنوان کرده است.

نعمان کورتولمُش، معاون صدراعظم ترکیه، پس از جلسه کابینۀ ترکیه به خبرنگاران گفت که پیشنهاد اسرائیل در این مورد بر خلاف آزادی های مذهبی و فرهنگ تاریخی و چندین مذهبی بیت المقدس می باشد.

آقای کوتولمُش در مورد گفت:" محدویت وضع کردن برای آذان در {مسجد} الاقصی و سایر مساجد به هیچ عنوان قابل قبول نیست".

حامیان لایحۀ پیشنهادی اسرائیل استدلال می کنند که این اقدام به کیفیت زندگی ارتباط دارد. اما پیشنهاد این لایحه برای اقلیت عرب های که در اسرائیل به عاشیه رانده شده اند، متاثرکننده بوده است.

اظهارات معاون صدراعظم ترکیه در مورد پس از آن بیان شد که ترکیه و اسرائیل برای تبادل سفرا در کشور های یک دیگر آمادگی می گیرند. در ماه جون ترکیه و اسرائیل به مصالحه توافق کردند و به خصومت های شش سالۀ خود پایان دادند.

در همین حال، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در یک مصاحبه ای نادر با رسانه های اسرائیلی گفته است که روابط میان کشورش و اسرائیل در حال گرم شدن است.

آقای اردوغان به تلویزیون "کانال ۲" اسرائیل گفته است که وی به این باور است که ترکیه و اسرائیل برای عادی سازی روابط به پیشرفت های چشمگیر نایل شده اند.

در سال ۲۰۰۳ میلادی، روابط میان اسرائیل و ترکیه پس از آن سرد شد که آقای اردوغان که ریشه در نهضت اسلامی ترکیه دارد، به کرسی صدارت رسید.

اما در سال ۲۰۱۰ میلادی، روابط میان دو کشور پس از حملۀ مرگبار اسرائیل بالای کشتی ترکیه که تلاش می کرد از ساحۀ ممنوعۀ غزه عبور کند، بیشتر به وخامت گراید و در نهایت این حمله منجر به قطع روابط دیپلوماتیک میان دو کشورگردید. در آن زمان، منطقه غزه توسط تندروان حماس کنترل می شد.

XS
SM
MD
LG