لینک های دسترسی

Breaking News

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم رفت 


انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در حالی راهی دور دوم شد که پس از شمارش ۹۹ در صد آرا رجب طیب اردوغان ۴۹.۴ در صد و کمال قلیچداراوغلو ۴۴.۹۶ در صد آرا را کسب کرده اند.

احمد ینیر، رییس بورد عالی انتخابات ترکیه، به خبرنگاران گفت که هنوز ۳۵ هزار رای شهروندان این کشور در خارج شمارش نشده است، اما به دلیل این که هیچ کاندید نتوانست ۵۰ در صد آرا را کسب کند، دور دوم انتخابات به تاریخ ۲۸ ماه می میان دو کاندید پیشتاز برگزار خواهد شد.

رجب طیب اردوغان بیشتر از همه رقبایش رای کسب کرده، اما قلیچداراوغلو برای دست یافتن به پیروزی باید مسیر دشواری را طی کند.

به نظر می‌رسد که حزب ایتلاف مردم اردوغان و شرکای آن، در انتخابات پارلمانی نیز از میان ۶۰۰ کرسی ۳۲۱ آنرا از آن خود کنند، امتیازی که تلاش‌های ریاست جمهوری وی را تقویت می‌کند.

اردوغان در جریان سخنرانی به حامیانش در انقره گفت: "بدون شک که برنده کشور ما بوده است."

فرصت پیروزی

سینان اوگان، کاندید ملی‌گرای که در انتخابات در جایگاه سوم قرار گرفته است، در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفته است که وی در صورتی در دور دوم از قلیچداراوغلو حمایت خواهد کرد که وی امتیازات حزب طرفدار کرد‌ها را رد کند.

سینان در دور نخست ریاست جمهوری ۲.۸ میلیون رای کسب کرده است و این مقدار آرا برای قلیچدار در دور دوم خیلی مهم است.

نظر‌پرسی‌ها نشان داده بود که قلیچداراوغلو از اردوغان پیشی دارد، اما نتیجهٔ انتخابات نشان داد که با وجود بحران تورم، وی و حزب‌اش توانست آرای محافظه‌کاران را به دست بیاورد.

قلیچداراوغلو که ایتلاف شش حزب را رهبری می‌کند، تعهد کرده است که در دور دوم انتخابات پیروز خواهد شد. او حزب اردوغان را به مداخله در شمارش آرا و نشر نتایج انتخابات متهم کرد.

امریکا، اروپا، روسیه و کشورهای جهان، انتخابات ترکیه را از نزدیک نظارت می‌کنند.

کرملین امروز ۱۵ می (۲۵ ثور) گفت که انتظار دارد همکاری میان انقره و مسکو ادامه یابد و عمیقتر شود، صرف نظر از این که کی در انتخابات برنده خواهد شد.

XS
SM
MD
LG