لینک های دسترسی

Breaking News

مشکل ترکیه با کردهای سوری


مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجۀ ترکیه، امروز دو شنبه کُردهای سوری را متهم به پاکسازی قومی در شمال سوریه کرده و تاکید نمود که کُردهای سوری تلاش می کنند تا مردم خود را در مناطقی جا به جا کنند که از تصرف گروه دولت اسلامی یا داعش بیرون شده است.

آقای چاووش اوغلو همچنین گفته است که هدف عملیات به حمایت قوای ترکیه در شهرک های جرابلس و منبج این بود تا گروه دولت اسلامی یا داعش از آن مناطق بیرون رانده شوند و قوای واحد حراست از مردم، به صورت فوری به شرق دریای فرات بروند.

آقای چاووش اوغلو گفت "مردم که مجبور به ترک خانه های شان شدند، باید دو باره در آن منطقه یعنی جرابلس جا به جا شوند. آنان باید در آنجا زندگی کنند. اما چنین کار، هدف واحد حراست از مردم نیست. واحد حراست از مردم در پاکسازی قومی دخیل است که شامل کُردها می گردد."

در همین حال، ایالات متحده، از برخورد نظامی میان قوای ترکی و گروه های مخالف حکومت سوریه، انتقاد کرد و گفته است آن را غیر قابل قبول خوانده است. امریکا همچنین از گروه های متخاصم خواسته است تا جنگ را توقف دهند و فقط گروه دولت اسلامی یا داعش را هدف قرار دهند.

شورشیان سوری به حمایت ترکیه روز یکشنبه حداقل چهار قریه و یک شهرک را از کنترل قوای به رهبری کُردها را به تصرف خود آوردند.

این در حالیست که بر اساس گزارش حامیان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن، کم از کم ۳۵ غیر نظامی در نتیجۀ حملات هوایی ترکیه در سوریه، کشته شدند.

در همین حال، نظامیان ترکی گفته اند که در نتیجۀ عملیات هوایی آن کشور، ۲۵ تن از تندروان کُردی در سوریه کشته شدند.

به گفتۀ این فعالان حقوق بشر، در جریان این حملات، بیست غیر نظامی در قریۀ جبل کوسا کشته شدند و ۱۵ غیر نظامی دیگر زخمی گردید.

این حامیان حقوق بشر می گویند که در یک حملۀ جدا گانه در نزدیکی شهرک ال ارمانه، ۱۵ غیر نظامی کشته و ۲۰ تن دیگر زخمی گردیده است.

بمباران مراسم تشییع جنازه

در همین حال، این گروه حقوق بشر می گوید که هلیکوپتر های حکومت سوریه نیز دو بم بیرلی را بالای مراسم تشیع یک جنازه در شرق حلب پرتاب کردند که در نتیجۀ آن ۱۵ غیر نظامی کشته و ۲۰ تن دیگر زخمی گردید.

در همین حال، نظامیان ترکی گفته اند که در نتیجۀ عملیات هوایی آن کشور ۲۵ تندرو کُردی کشته شدند، اما کشته شدن غیر نظامیان را رد کردند.

مداخلۀ نظامی ترکیه، نشاندهندۀ دخالت گستردۀ انقره در جنگ داخلی سوریه تلقی می گردد. مقام های ترکیه گفته اند که هدف آنان از یک سو بیرون راندان گروه دولت اسلامی یا داعش است و از سوی دیگر می خواهد اطمینان حاصل کند که قوای کُردی که متحد امریکا است، قلمرو خود را گسترش ندهد، زیرا آنان مناطق زیادی را در امتداد سرحد ترکیه، در کنترل خود دارند.

در همین حال، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز یکشنبه در میان شماری از مردم آن کشور گفت که پس از تسخیر منطقۀ جرابلس توسط قوای که از حمایت ترکیه بر خوردار است، مردم آن منطقه در حال بر گشت به خانه های شان استند.

آقای اردوغان گفت "به منظور پاکسازی داعش یا گروه دولت اسلامی از سوریه و عراق، ما هر گونه حمایت را فراهم خواهیم کرد. به همین دلیل، ما در منطقۀ جرابلس حضور داریم. به همین دلیل، ما در منطقه باشیقه حضور داریم. در صورت ضرورت، از مسوولیت های خود در منطقه، گریز نخواهیم کرد. تلاش ما تا زمانی ادامه خواهد داشت تا سازمان های دهشت افگنی، ریشه کن شوند.

در همین حال، استفن دی مستورا، نمایندۀ خاص سر منشی ملل متحد برای سوریه، خواهان آتش بس ۴۸ ساعته در حلب شده است تا کمک های عاجل و بشری آن سازمان مناطق تحت محاصره، رسانیده شود.

ملل متحد پلان دارد تا کمک های عاجل را به ده هزار مردم فراهم کند که در منطقۀ حلب، گیر مانده اند.

XS
SM
MD
LG