لینک های دسترسی

Breaking News

مخالفان حکومت ترکیه ۴۰۰ کیلومتر راهپیمایی اعتراضی می‌کنند


مظاهره کنندگان خواهان آزادی و عدالت شده و حکومت ترکیه را استبدادی خوانده اند
مظاهره کنندگان خواهان آزادی و عدالت شده و حکومت ترکیه را استبدادی خوانده اند

طرفداران حزب جمهوریخواه خلق، مخالف عمدۀ سیاسی حکومت ترکیه، در اعتراض به زندانی شدن یکی از قانونگذاران آن حزب راهپیمایی به طول ۴۰۰ کیلومتر – از انقره تا استانبول- را آغاز کردند.

پس از آنکه انیس بربراوغلو یک عضو حزب جموریخواه خلق ترکیه که عضو پارلمان آن کشور نیز است به ۲۵ زندان محکوم شد، کمال قلیچدار اوغلو رهبر این حزب طرفداران خود را به "راهپیمایی عدالتخواهانه" فراخواند.

آقای قلیچدار اوغلو گفته است که خواستار عدالت، دموکراسی و آزادی در ترکیه است. او گفت "بگذار تمام جهان بشنود که ما در ترکیه، در سرزمین خود با یک رژیم استبدادی روبرو هستیم".

محکمۀ شهر استانبول روز چهارشنبه آقای بربراوغلو، خبرنگار پیشین و قانونگذار کنونی، را به اتهام جاسوسی به دو و نیم دهه زندان محکوم کرد. او در سال ۲۰۱۵ در روزنامۀ جمهوریت گزارش داده بود که گویا ادارۀ استخبارات ترکیه به شورشیان مسلمان مخالف حکومت بشارالاسد در سوریه، اسلحه فراهم می‌کند.

آقای بربراوغلو متهم به دادن تصاویری به خبرنگاران است که در آن مقام‌های محلی ترک موترهایی را بازرسی می‌کنند که ادعا می شود به سوی سوریه در حرکت بوده و در آن مهمات و اسلحه بار است. مقام‌های حکومتی ترکیه فراهم آوری اسلحه به شورشیان سوری را رد کرده و گفتند که این لاری‌ها حامل کمک‌های اولیه به ترکمن‌های سوریه بوده است.

افزون بر آقای بربراوغلو، دو کارمند ارشد دیگر روزنامۀ جمهوریت نیز به اتهام "کمک به سازمان دهشت افگن" که اشاره به شبکۀ فتح الله گولن می باشد، به حبس محکوم شده اند. انقره ادعا دارد که فتح الله گولن، روحانی تبعیدی ترک که در ایالات متحده به سر می‌برد، طراح کودتای خونین و نافرجام سال گذشته در ترکیه بوده است.

اندکی پس از صدور حکم محکمه، آقای قلیچدار اوغلو در تویتر خود نوشت "در این کشور جزای نشر خبر فراهم آوری یک لاری اسلحه به گروه‌های دهشت افگن، ۲۵ سال زندان است، اما انتقال محموله های غیرقانونی اسلحه مجاز پنداشته می شود".

پس از تعدیل قانون اساسی ترکیه که سال گذشته معافیت عدلی و قضایی اعضای پارلمان آن کشور را از میان برداشت، بربراوغلو نخستین قانونگذار حزب جمهوریخواه خلق ترکیه است که به حبس محکوم می‌شود.

پیش از این، حدود ده قانونگذار طرفدار کردها به اتهام حمایت از دهشت افگنان و بیش از ۵۰ هزار نفر دیگر به ادعای اینکه با فتح الله گولن ارتباط دارند، به زندان محکوم شده بودند.

رسانه‌های ترکیه گزارش داده اند که این راهپیمایی حدود دو هفته ادامه داشته و هر روز ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر مسافت را خواهد پیمود.

گزارش: خبرگزاری اسوشیتدپرس

XS
SM
MD
LG