لینک های دسترسی

Breaking News

شورشیان کرد ۱۳ شهروند ترکیه را اعدام کردند – وزیر دفاع ترکیه


شورشیان جدایی طلب حزب کارگران کردستان در کوه‌های قندیل در نزدیکی مرز ایران و عراق سنگر گرفته اند
شورشیان جدایی طلب حزب کارگران کردستان در کوه‌های قندیل در نزدیکی مرز ایران و عراق سنگر گرفته اند

حلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه گفته است که "شورشیان گروه تروریستی حزب کارگران کردستان" مستقر در شمال عراق، ۱۳ شهروند ترکیه را که سال‌های پیش ربوده بودند، اعدام کرده اند.

آقای آکار روز یکشنبه ۱۴ فبروری (۲۶ دلو) با نشر بیانیه‌ای گفته است که ۱۲ نفر از اختطاف شدگان به ضرب گلوله بر سر شان و یک نفر دیگر آنان با فیر مرمی بر شانه‌اش اعدام شده اند.

این در حالی است که عملیات زمینی و هوایی نظامیان ترکیه که برای سرکوب تندروان حزب کارگران کردستان در شمال عراق به تاریخ دهم فبروری آغاز شده است، هنوز هم ادامه دارد.

وزارت دفاع ترکیه گفته است که در این جنگ که هدف آن تامین امنیت مرزی و رهایی اختطاف شدگانی است که در گذشته ربوده شده اند، تا کنون ۴۸ تندرو کرد و سه سرباز ترک کشته و سه سرباز دیگر اردوی ترکیه زخمی شده اند.

والی مالاتیا در جنوب‌شرق ترکیه گفته است که شش نظامی و دو منسوب پولیس ترکیه که پنج سال پیش ربوده شده بودند، در میان کسانی شامل اند که به تازگی از سوی شورشیان کرد اعدام شده اند.

خبرگزاری رویترز از قول منابع امنیتی ترکیه گزارش داده است که شماری از کارمندان استخبارات ترکیه نیز در میان اعدام شدگان اند.

اما حزب کارگران کردستان با نشر بیانیه‌ای در وبسایت این گروه گفته است که شماری از اسیران به شمول منسوبان استخبارات، اردو و پولیس ترکیه در جریان درگیری‌ها در آن ساحه کشته اند. این گروه ادعاها مبنی بر اعدام این افراد توسط شورشیان کرد را رد کرده است.

در همین حال، مقام‌های ترک عهد کرده اند که به نبرد بر ضد حزب کارگران کردستان ادامه خواهند داد.

ابراهیم قالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه کشورهای دیگر را به کوتاهی در تحریم و مخالفت با عملکرد شورشیان کرد متهم کرد. او گفته است که تمام اعدام شدگان غیرنظامیان اند.

آقای قالین در یک پیام تویتر نوشته است: "[حزب کارگردان کردستان] بر نیروهای امنیتی ترکیه و عراق و غیرنظامیان حمله می‌کنند. این [گروه] به حملات تروریستی در شمال سوریه ادامه می‌دهد. جهان خاموش است. این خاموشی یک عمل شرم‌آور شراکت در جنایت است. اما ما خاموش نخواهیم نشست."

پس از آنکه دو کارمند استخبارات ترکیه در سال ۲۰۱۷ از سوی شورشیان حزب کارگران کردستان در عراق ربوده شد، وزارت خارجۀ ترکیه اعلام کرد که برای پیدا کردن و رهایی کسانیکه از سوی حزب کارگران کردستان ربوده شده اند، کار آغاز خواهد شد.

حزب کارگران کردستان که از سوی ترکیه، ایالات متحدۀ امریکا و اتحادیه اروپا سازمان دهشت افگن پنداشته می‌شود، شورشگری مسلحانۀ خود را در سال ۱۹۸۴ در ساحات کردنشین جنوب‌شرق ترکیه آغاز کرد و از آن زمان تا کنون بیش از ۴۰ هزار نفر در اثر حملات و شورشگری این گروه کشته شده اند.

در دو سال پسین، حملات نظامیان ترکیه بر ضد حزب کارگران کردستان عمدتاً در شمال عراق تمرکز دارد، جاییکه جنگجویان این گروه در کوهستانات قندیل در نزدیک مرز ایران و عراق سنگر گرفته اند.

XS
SM
MD
LG