لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه به سرحد سوریه نیرو اعزام کرده است


ترکیه نیروهای خود را در امتداد سرحد آن کشور با سوریه اعزام می کند. طبق گزارش آژانس خبری «دمیرورن» حدود یکصد وسیله نقلیه به شمول لاری های کوهستانی و تجهیزات نظامی هم اکنون به طرف سرحد روان است.

مقام های ترکیه تا به حال درمورد هدف این سوقیات نیرو در سرحد و داخل سوریه چیزی نگفته اند. اما رجب طیب اردغان رئیس جمهور ترکیه گفت که عملیات پلان شده نظامی علیه ملیشه های واحدهای حراست مردمی در شمال سوریه را پس از تصمیم ایالات متحده مبنی بر خروج از سوریه به تعویق می اندازد.

طبق این گزارش، کاروان وسایل نقلیه ترکی بصوب منطقه سرحدی کیلیس واقع در ولایت هتی در حرکت است.

این اقدام ترکیه پس از تصمیم هفته گذشته رئیس جمهور ایالات متحده به خروج سربازان امریکایی از سوریه صورت گرفته است.

استعفای دو مقام

تصمیم رئیس جمهور ترمپ مبنی بر خروج نیروهای ایالات متحده از سوریه و همچنان خروج بخشی از نیروهای امریکایی از أفغانستان منجر به استعفای جیم متیس وزیر دفاع ایالات متحده شد.

برت مک‌گورک، نماینده خاص رئیس جمهور ترمپ در امور ائتلاف علیه داعش
برت مک‌گورک، نماینده خاص رئیس جمهور ترمپ در امور ائتلاف علیه داعش

دو روز بعد از استعفای متیس برت مک گورک نماینده خاص رئیس جمهور ترمپ در امور ائتلاف علیه داعش در اعتراض به تصمیم رئیس جمهور ترمپ استعفا کرد.

برت مک‌گورک گفت "امروز در رقعه داعش برای هر آخرین بلاک می جنگد و می کوشد تا از هر بلاکی که آنها در در حال از دست دادن استند، دفاع کنند. آنها برای نجات خود می جنگند."

آقای مک‌گورت بر ادامه حضور نیروهای نظامی در شمال شرق سوریه در کنار متحدان عمدتا کردی ایالات متحده در جنگ علیه گروه داعش تاکید داشت و گفته بود که "می‌خواهند بمانند تا مطمئن باشند که ثبات در این مناطق حفظ شود."

مک‌گورت گفت "فکر می کنم اگر شما به محمد الادنانی سخنگوی داعش که همچنان فرمانده عملیاتی آنها می باشد. نگاه کنید او مغز تمام عملیات خارجی در پاریس، بروکسل و جاهای دیگر بود او از بین برده شد."

دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده از این دستور بحث برانگیزش دفاع کرده و طی تویتی نوشت که داعش شکست خورده و کشورهای منطقه اکنون می توانند به مشکلات باقی مانده رسیدگی کنند.

رئیس جمهور ترمپ نوشت "هفت سال قبل گفتیم که برای سه ماه در آنجا می باشیم. ما هیچگاه آنجا را ترک نکردیم. وقتی من رئیس جمهور شدم داعش وحشیانه عمل می کرد. اکنون داعش وسیعاً شکست خورده است. کشورهای منطقه به شمول ترکیه باید قادر به رسیدگی به بقایای آن باشد. عساکر ما بر می گردند."

حدود دو هزار سرباز آمریکایی، در عملیات پاکسازی بخش‌ بزرگی از مناطق شمال شرقی سوریه از وجود داعش کمک کردند اما شمار اندکی از این پیکارجویان داعش هنوز باقی مانده است.

XS
SM
MD
LG