لینک های دسترسی

Breaking News

تشدید تلاش های ترکیه به منظور کاهش بحران قطر


رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی در یک تماس تیلیفونی توافق کردند تا تلاش ها برای پایان دادن به تنش های ناشی از اختلافات با قطر افزایش یابد.

ابراهیم کالین، سخنگوی رئیس جمهور ترکیه با ابراز این مطلب افزود کویت که اکنون برای رفع اختلافات بین قطر و کشور های حوزه خلیج فارس میانجیگری می کند، فهرست خواسته های عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین را به قطر خواهد سپرد.

آقای کالین گفت که این فهرست شامل خواسته های اساسی چهار کشور عربی و اقداماتی است که قطر باید آن را انجام بدهد. او بدون ارایه جزییات بیشتر افزود که این فهرست تا چند روز دیگر به مقام های قطری تسلیم داده خواهد شد.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین پس از آنکه قطر را به حمایت از دهشت افگنی متهم کردند، روابط دیپلوماتیک و ترانسپورتی خود را با آن کشور قطع نمودند.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده نیز قطر را تمویل کننده دهشت افگنی خوانده است.

حمایت ترکیه از قطر

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه ضمن اعلام حمایت از قطر، وعده سپرده که نمی گذارد قطر منزوی گردد. پارلمان ترکیه اخیراً با تصویب یک قانون، به استقرار سربازان بیشتر ترکی در یک پایگاه ترکیه در قطر اجازه داد.

در همین حال، انقره گفت که یک گروه ۲۳ نفری سربازان ترکیه همراه با پنج واسطه زرهی اردوی آن کشور روز پنجشنبه به دوحه رسید.

قرار است این سربازان به جمع ۹۰ سرباز دیگر ترکی که قبلاً در دوحه مستقر بودند، بپیوندند.

روزنامه حریت در ترکیه گزارش داده است که پس از پایان عید فطر، نیرو های ترکی و قطری تمرینات مشترک نظامی انجام خواهند داد. بر اساس گزارش این روزنامه، انتظار می رود شمار سربازان ترکی در قطر تا یک هزار افزایش یابد و ممکن یک واحد نیرو های هوایی ترکیه نیز در دوحه مستقر گردد.

ترکیه به خاطر مقابله با انزوای قطر توسط همسایگان عرب آن کشور، مواد غذایی و ادویه طبی نیز به قطر ارسال می کند.

رسانه های ترکی گزارش دادند که یک کشتی حامل چهار هزار تن مواد غذایی روز پنجشنبه بندر ازمیر در غرب ترکیه را به قصد قطر ترک کرد.

XS
SM
MD
LG