لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار پارلمان ترکیه به ایالات متحدۀ امریکا


قانونگذاران ترکیه میگویند که عدم استرداد فتح الله گولن به ترکیه روابط میان انقره و واشنگتن را تحت تاثیر قرار خواهد داد
قانونگذاران ترکیه میگویند که عدم استرداد فتح الله گولن به ترکیه روابط میان انقره و واشنگتن را تحت تاثیر قرار خواهد داد

یک هیئت از قانونگذاران ترکیه که در حال بازدید از واشنگتن می باشند، هشدار داده است که عدم استرداد فتح الله گولن از سوی ایالات متحده به ترکیه، ثبات منطقوی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

طه اوژن، رئیس کمیتۀ روابط خارجی پارلمان ترکیه که این هیئت ترکی را رهبری می کند، عدم استرداد گولن را به ترکیه یک عمل غیر قابل قبول از سوی یک متحد ناتو خوانده است.

به گفتۀ آقای اوژن "در حالیکه مبارزۀ شدید برای تحکیم قدرت جریان دارد، امکان اینکه شخص مسؤل کودتای خونین ترکیه در یک کشور متحد باقی بماند و ممکن قبل از گرفتاری از ایالات متحده فرار کند، یک امر غیرقابل قبول می باشد."

حکومت ترکیه ادعا دارد که فتح الله گولن در کودتای ناکام آن کشور دست داشت و باید به عدالت کشانیده شود، اما گولن این ادعا را رد کرده است.

ترکیه امروز یک سند دیگر را مبنی بر دست داشتن فتح الله گولن در کودتای نافرجام، به امریکا سپرد و خواستار استرداد او شد.

قبل از این بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده گفته بود که استرداد فتح الله گولن تنها در صورت عملی خواهد شد که حکومت ترکیه برای اثبات ادعایش شواهد کافی را در دسترس واشنگتن قرار دهد.

فتح الله گولن ادعای حکومت ترکیه مبنی بر دست داشتن او در کودتای اخیر را نمی پذیرد
فتح الله گولن ادعای حکومت ترکیه مبنی بر دست داشتن او در کودتای اخیر را نمی پذیرد

پیامد کودتای ناکام در ترکیه که بیش از ٢٣٠ تن در آن کشته شد، نارسایی میان انقره و متحدین غربی اش را عمیق تر ساخته است، اما ایالات متحده تلاش دارد تا اختلافات بوجود آمده را از میان بردارد.

در یک اقدام تازه جنرال جوزف دنفورد لوی درستیز عمومی قوای امریکا روز گذشته در یک دیدار با بن علی یلدریم صدراعظم ترکیه، ضمن تقبیح کودتای ناکام در آنکشور بیان داشت که ایالات متحده از نظام ترکیه حمایت می کند..

مبارزۀ جهانی

پس از کودتای نافرجام ترکیه، رجب طیب اردغان رئیس جمهور آن کشور مبارزۀ جهانی در برابر منافع فتح الله گولن را اعلان کرده است.

در سلسلۀ همین مبارزه، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجۀ ترکیه در یک سفر به پاکستان، از اسلام آباد خواسته است تا تمامی مکاتب و مؤسسات تحصیلات عالی مرتبط به فتح الله گولن را مسدود سازد.

وزیر خارجۀ ترکیه در دیدار با سرتاج عزیز مشاور روابط خارجی و امنیت ملی حکومت پاکستان، نهاد مرتبط به فتح الله گولن را یک سازمان دهشت افگن خواند و گفت که مبارزه در برابر این گروۀ دهشت افگن باید در سراسر جهان صورت گیرد و همکاری کامل ترکیه را در این راستا با پاکستان اعلام کرد.

آقای اوغلو همچنان بیان داشت که، حکومت ترکیه در گذشته از سازمان فتح الله گولن حمایت می کرد، اما نمی دانست که این سازمان یک اجندای مخفی دیگر را دنبال می کند.

حکومت پاکستان باوجود آن که وعدۀ تحقیقات در این رابطه را داد، اما طوری به نظر می رسد که در مسدود ساختن مکاتب و مؤسسات تحصیلات عالی مربوط به فتح الله گولن مؤافق نیست.

در کودتای نافرجام ترکیه بیش از ٢٣٠ تن کشته شد
در کودتای نافرجام ترکیه بیش از ٢٣٠ تن کشته شد

پس از تلاش برای کودتا، تمامی شبکه های رسانه یی حامی فتح الله گولن و حساب های بانکی مربوط به او در ترکیه مسدود ساخته شده، صدها نفر دستگیر شده و هزاران تن از حامیان او در ادارات قضایی و پولیس ترکیه یا وظایف خود را از دست داده اند و یا هم به پست های دیگر گماشته شده اند.

XS
SM
MD
LG