لینک های دسترسی

Breaking News

اردوغان به روسیه هشدار داد


رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در پی تسخیر یک شهر مهم در ولایت ادلب سوریه توسط نیروهای طرفدار حکومت بشار الاسد، به روسیه هشدار داد.

نیروهای طرفدار حکومت سوریه روز چهارشنبه ۲۹ جنوری (نهم دلو) با حمایت هوایی روسیه، شهر معرت النعمان را در ولایت ادلب از چنگ شورشیان مخالف حکومت سوریه تصرف کردند.

آقای اردوغان گفت: "تا کنون منتظر بودیم، اما از این لحظه به بعد ما اقدامات خود را اتخاذ خواهیم کرد. این یک تهدید نیست، اما توقع داریم که روسیه به رژیم (سوریه) هشدار لازم را خواهد داد".

رییس جمهور ترکیه استدلال می‌کند که عملیات نیروهای دولتی سوریه بر شهر ادلب، توافق سال گذشته را که در آن روسیه به محافظت از این شهر تعهد کرده بود، نقض می‌کند.

بر اساس توافقی که میان ترکیه و روسیه سال گذشته صورت گرفته است، یک خط حایل در ساحۀ زیر کنترول شورشیان مخالف حکومت سوریه در ولایت ادلب ایجاد شده که در آن نیروهای روسیه و ترکیه به خاطر جلوگیری از نبرد بین قوای طرفدار و مخالف حکومت سوریه گزمه های دوامدار را انجام می‌دهند.

اما روسیه گفته است که حملات هوایی نیروهای روس تنها دهشت افگنان را هدف گرفته است و در مطابقت با توافق امضا شده با ترکیه است.

وزارت خارجۀ روسیه در پی هشدار اردوغان با نشر بیانیه‌ای گفته است: "روسیه به تطبیق جدی مکلفیت‌های خود در سوریه متعهد است".

آقای اردوغان با رد این ادعای مقام‌های روس گفت: "روسیه می‌گوید که بر ضد دهشت افگنان می‌جنگد. کدام دهشت افگنان؟ مردمی که برای دفاع از سرزمین آبایی شان می‌جنگند؟"

این در حالی است که یک کاروان بزرگ نیروهای ترکیه روز سه شنبه ۲۸ جنوری وارد شهر ادلب شد.

ترکیه هم اکنون میزبان بیش از ۳.۵ میلیون مهاجر سوری است و تشدید نبرد در ولایت ادلب سبب خواهد شد تا مهاجران بیشتر سوری وارد ترکیه شوند، اما آقای اردوغان هشدار داده است که کشورش نمی‌تواند مهاجران بیشتری را بپذیرد.

XS
SM
MD
LG