لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه حزب کارگران کردستان را مسوول حمله مرگبار استانبول قلمداد کرد


وزیر داخلهٔ ترکیه روز دوشنبه ۱۴ نومبر (۲۳ عقرب) حزب کارگران کردستان‌ (PKK) را متهم به بم‌گذاری روز یک‌شنبه در استانبول کرد، حمله‌ای که در اثر آن شش نفر کشته و ۸۱ نفر دیگر زخمی شدند.

سلیمان سویلو گفته است که مهاجم مظنون دستگیر شده است. اما حزب کارگران کردستان تا حالا در مورد این حملهٔ مرگبار تبصره نکرده است. حکومت ترکیه، حزب کارگران کردستان را یک گروه تروریستی خوانده است.

اظهارات وزیر داخلهٔ ترکیه پس از آن بیان شد که رجب طیب اردوغان، رییس جمهور آن کشور، جهت اشتراک در نشست سران گروه-۲۰ وارد جزیرهٔ بالی،‌ اندونیزیا، شد.

پیش از این رییس جمهور ترکیه، انفجار روز یک‌شنبه ۱۳ نومبر (۲۲ عقرب) در استانبول را "قبیح" خوانده گفت که در آن شش نفر جان باخته و ۵۳ نفر دیگر زخمی شدند.

اردوغان ساعاتی پس از وقوع این حمله در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که واحد‌های مربوطهٔ دولتی کار می‌کنند تا عاملان این حمله را پیدا کنند.

رییس جمهور ترکیه گفت که تا اکنون تایید نشده است که آیا این حمله واقعاً تروریستی بوده است یا نه، اما گفت که بر اساس یافته‌های ابتدایی از آن "بوی تروریستی" می‌آید. او افزود که تروریزم نمی‌تواند در ترکیه به هدف‌اش برسد یا بر این کشور و ملت آن چیره شود.

بر اساس گزارش‌ها،‌ این انفجار که هنوز نوعیت آن واضح نشده است، حوالی ساعت چهار عصر به وقت محل در جادهٔ استقلال رخ داد.

در ویدیو‌های نشر شده در رسانه‌های اجتماعی شعله‌های آتش دیده شده و صدای انفجار شنیده می‌شود. در این ویدیوها افراد ملکی دیده می‌شوند که پس از انفجار سراسیمه شده و تلاش می‌کنند از محل واقعه دور شوند.

ویدیوهای دیگری همچنان نشر شده که در آن امبولانس‌ها، موترهای اطفاییه و پولیس در محل واقعه دیده می‌شوند.

کاربران رسانه‌های اجتماعی گفته اند که انفجار آن قدر نیرومند بود که شیشه‌های دکان‌های ساحۀ اطراف شکسته و به ساختمان‌ها خسارات مالی وارد کرده است.

جادهٔ استقلال یکی از محلات معروف و جاذبهٔ گردشگری محسوب می‌شود که در آن شماری زیادی از رستوران‌ها و مغازه‌ها موقعیت دارد.

تا کنون هیچ گروهی مسوولیت این حمله را به دوش نگرفته است، اما در گذشته جدایی طلبان کرد و تندروان اسلامی چندین حمله را بر شهرهای ترکیه انجام داده اند.

در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ گروه دولت اسلامی (داعش) موجی از بم‌گذاری‌های مرگبار را در استانبول، به شمول جادۀ استقلال، انجام دادند که در اثر آن چندین نفر کشته و زخمی شدند.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های اسوشیتدپرس و فرانس پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG