لینک های دسترسی

Breaking News

اردوغان: آماده ام میان افغانستان و پاکستان وساطت کنم


روسای جمهور افغانستان و ترکیه حین ملاقات در آستانه، پایتخت قزاقستان
روسای جمهور افغانستان و ترکیه حین ملاقات در آستانه، پایتخت قزاقستان

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز یکشنبه گفت که آماده است میان افغانستان و پاکستان میانجیگری کند.

آقای اردوغان، این موضوع را پس از دیدار با محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان، بیان کرد.

نجیب الله آزاد، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، در صحبت با رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که آقای اردوغان در دیدار با رئیس جمهور افغانستان گفته است که کشورش می تواند پاکستان را وادار کند تا دست از حمایت گروه‌های دهشت افگن، بردارد.

آقای آزاد همچنین گفته است که رئیس جمهور ترکیه می خواهد تا در مبارزه بر ضد دهشت افگنی در کنار افغانستان و جامعۀ بین المللی ایستاد شود.

به گفته آقای آزاد، رئیس جمهورغنی از پیشنهاد، رئیس جمهور اردوغان، ابراز سپاس کرد.

معاون سخنگوی ارگ همچنین گفت که افغانستان همواره حاضر است تا با میانجیگری کشور سوم، با پاکستان روابط خوب داشته باشد.

آقای آزاد گفت" ما با پاکستان به هرگونه همکاری حاضریم. ما می‌خواهیم که با پاکستان صلح کنیم و این صلح زمانی صورت می‌گیرد که آن کشور در مبارزه با دهشت افگنی در کنار افغانستان بی‌ایستد و گروه‌های دهشت افگنی را که در پاکستان پناهگاه دارند و آموزش می شوند، مراکز آنان از بین برده شود."

رئیس جمهور ترکیه هم‌چنان از استراتیژی جدید ایالات متحده در قبال افغانستان و آسیای جنوبی استقبال کرده و اظهار خوشبینی کرده است که این استراتیژی می‌تواند افغانستان و منطقه را در مبارزه بر ضد دهشت افگنی و تامین صلح کمک کند.

در همین حال نذیراحمدزی، معاون ولسی جرگه افغانستان، در صحبت با رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که حمایت منطقه ای و بین المللی از موقف افغانستان یک "فرصت طلایی" برای کشورش است، اما تاکید کرد که رئیس رئیس جمهور افغانستان نباید در این مورد به تنهایی تصمیم بگیرد.

آقای احمدزی در مورد پیشنهاد ترکیه جهت میانجیگیری میان افغانستان و پاکستان، گفت "در این مورد از رئیس جمهور و رئیس اجرائیه خواستار این استم تا هر فیصلۀ که باشد به مشورۀ هر دومجلس، پیش برده شود."

قبل از آمادگی رئیس جمهور ترکیه مبنی بر میانجیگری میان افغانستان و پاکستان، چین ابراز آمادگی کرده بود تا میان کابل و اسلام آباد میانجیگری کند.

در ۱۶ سال گذشته، روابط میان افغانستان و پاکستان همواره پر تنش بوده است. اما پس از تشکیل حکومت جدید در افغانستان، مقامات آن کشور به سرعت تلاش کردند تا منازعه با طالبان خاتمه یابد و به گفتۀ رئیس جمهور غنی "جنگ اعلام ناشده" میان کابل و اسلام آباد نیز خاتمه یابد.

اما پس از حملۀ مرگبار ماه آگست سال ۲۰۱۵ در منطقۀ شاه شهید که در نتیجۀ آن ده ها نفر کشته و صد ها تن دیگر زخمی گردید، حکومت افغانستان به صورت صریح و ضمنی، پاکستان را در آن حمله مقصر دانست.

از آن پس، با وجود تماس های وقفه یی میان مقامات دو کشور، روابط میان کابل و اسلام آباد همواره تیره باقی مانده و مقامات هر دو کشور یکدیگر را بر حمایت از تندروان متهم می کنند.

XS
SM
MD
LG