لینک های دسترسی

Breaking News

بازار پر رونق سریال های ترکی و خشم روحانیون مذهبی


چهره های اساسی سریال گوموش
چهره های اساسی سریال گوموش
ترکیه یکی از کشور های مسلمان و لیبرال شرق میانه است که به سرعت به سوی مدرنیزه شدن گام برمی دارد. این کشور در حال حاضر تهیه کنندۀ پربیننده ترین سریال های تلویزیونی در جهان است.

یکی از این سریال ها گوموش است. گوموش در آغاز سال ۲۰۰۵ نخستین سریال ترکی بود که احساسی متفاوتی را در سراسر جهان عرب به وجود آورد.

این سریال داستان زندگی دختری را تصویر می کند که درفقر بزرگ می شود و سپس با مردی از یک خانوادۀ ثروتمند ازدواج می کند.

آخرین قسمت این سریال، به اساس تخمین ها در حدود ۸۵ میلیون بیننده داشته است. این رقم با شمار بینندگان مسابقات سوپر بال- پربیننده ترین نشرات تلویزیون ها در ایالات متحده - در ۲۵ سال اخیر همسری می کند.

در این سریال پرسوناژ ها گاهگاهی مشروب الکلی می نوشند، به انجام روابط جنسی پیش از ازدواج تن در می دهند و زوج ها ، زنان و مردان این سریال به یک سطح و برابر با هم تصویر می شوند . این تابو شکنی ها خشم روحانیون وحلقات مذهبی جهان عرب را برانگیخته است.

خشم مذهبی

طوریکه، قاضی القضات عربستان سعودی امر ضبط این سریال را داده و فتوای اعدام صاحبان شبکه های تلویزیونی را صادر کرده است که این سریال را پخش کرده اند. یک روحانی تندرو دیگر مردم را ترغیب کرده است تا آن سریال را تماشا نکنند.

همگام با تابو شکنی های فرهنگی که سریال های پربینندۀ ترکی به مانند گوموش، سلیمان- امپراتور عثمانی و یا هزار و یک شب به نمایش می گذارد، این محصولات سینمایی، نمایانگر رشد سریع اقتصاد ترکیه نیز است. برای اکثر هواداران این سریال ها، ترکیه نمادی از یک کشوری با مسلمانان مدرن و مرفه می باشد.

سریال های ترکی در حالیکه بیننده ها را به خود جذب می کند، روحانیون محافظه کار را نیز هدف قرار می دهد، هرچند هنرپیشگان و کارگردانان این سریال ها تاکید می کنند که آنان آگاهانه پیام های سیاسی را درکارشان نگنجانیده اند.

انتظار می رود که ایجاد چنین نقش های جدید، قهرمان های متفاوت و معیار های فرهنگی تازه، در تغییر سریع منطقه کارآ و موثر تمام شود.
  • 16x9 Image

    حفیظ آصفی - واشنگتن

    حفیظ آصفی پس از فراغت از دیپارتمنت ژورنالیزم فاکولته ادبیات پوهنتون کابل در سال ۱۳۵۸تا کنون در رسانه های مختلف ملی و بین المللی به صفت نویسنده، ژورنالیست و منتقد هنری کار کرده است. آصفی از سال ۲۰۰۹ تا کنون در رادیو و تلویزیون آشنا صدای امریکا سرگرم کار است. 

XS
SM
MD
LG