لینک های دسترسی

Breaking News

خاشقجی در قونسلگری سعودی در استانبول کشته شد- منابع ترکی


مقامات ترکی روز یکشنبه گفتند که به باور آنان، یک ژورنالست عربستان سعودی پس از ورود به داخل قونسلگری عربستان در شهر استانبول ترکیه، کشته شده است.

جمال خاشقجی که برای روزنامۀ واشنگتن پوست نیز مقاله می نوشت و از منتقدین برجستۀ محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی بود، سه شنبۀ گذشته به خاطر گرفتن اسناد ازدواج اش به قونسلگری عربستان سعودی مستقر در شهر استانبول ترکیه مراجعه کرده بود.

مقامات ترکی گفته اند که آقای خاشقجی به صورت عمدی در داخل قونسلگری عربستان سعودی کشته شده است.

این روزنامه نگار و منتقد عربستان سعودی سال گذشته پس از آنکه پالیسی های دولت سلطنتی عربستان سعودی را در قبال جنگ یمن و سرکوب مخالفین دولت شاهی مورد انتقاد قرار داد، کشورش را ترک کرد.

مقامات عربستان سعودی گفته اند که آقای خاشقجی لحظات پس از ورود به داخل قونسلگری و دریافت اسناد برای نامزد اش، محل قونسلگری را ترک کرد. اما هتیس چنگیز، نامزد آقای خاشقجی که در بیرون محوطۀ قونسلگری منتظر بود، گفته است که آقای خاشقخی هرگز بیرون نشده است.

با آنهم خانم چنگیز در یک پیام تویتر خود گفته است که "جمال کشته نشده است و باور ندارم که او کشته شده باشد."

توکل کارمن، برندۀ جایزۀ صلح نوبل ۲۰۱۱ در بخش ادبیات یک تصویر جمال خاشقجی را در دست دارد حین صحبت با خبرنگاران در مقابل قونسلگری عربستان سعودی در استانبول
توکل کارمن، برندۀ جایزۀ صلح نوبل ۲۰۱۱ در بخش ادبیات یک تصویر جمال خاشقجی را در دست دارد حین صحبت با خبرنگاران در مقابل قونسلگری عربستان سعودی در استانبول

یکی از مقامات ترکیه که نخواست نامش ذکر شود، به خبرگزاری رویترز گفته است که "ارزیابی های اولیه پولیس ترکیه دلالت بر این می کند که آقای خاشقجی در داخل قونسلگری عربستان سعودی در استانبول، کشته شده است. باور به این داریم که قتل او از قبل پلان شده بود و متعاقباً جسد او به بیرون از قونسلگری انتقال داده شده است."

اما مقامات ترکیه بیان نکرده اند که چرا آنان به این باوراند که آقای خاشقجی، کشته شده است. یکی از مسوولان قونسلگری عربستان سعودی کشته شدن آقای خاشقجی را در داخل قونسلگری تکذیب کرده و ادعا در مورد قتل وی را بی اساس خوانده است.

مقامات عربستان سعودی گفته اند که یک تیم امنیتی آن کشور روز شنبه به استانبول رسید تا در تحقیقات ناپدید شدن آقای خاشقجی، سهم بگیرد.

یک منبع دیگر امنیتی حکومت ترکیه گفته است که سه شنبه گذشته زمانیکه آقای خاشقجی وارد قونسلگری عربستان سعودی در استانبول شد، در عین روز یک گروپ ۱۵ نفری به شمول برخی از مقامات عربستان سعودی توسط دو طیاره به استانبول آمدند به قونسلگری عربستان سعودی داخل شدند و در عین روز، دو باره ترکیه را ترک کردند.

این ژورنالست منتقد دولت شاهی عربستان سعودی پس از ترک کشورش در سال ۲۰۱۷، در ایالات متحده به سر می برد. در همین حال، وزارت خارجۀ امریکا گفته است که در جستجوی معلومات بیشتر در مورد آقای خاشقجی است، اما یک مقام وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است که پیش از وقت است که در مورد گزارش کشته شدن آقای خاشقجی، تبصره کند. اما تاکید کرده است حکومت ایالات متحده ناپدید شدن این ژورنالست را از نزدیک تعقیب می کند.

XS
SM
MD
LG