لینک های دسترسی

Breaking News

رقابت ۲۵ هزار تن بالای ۴۹۲ پُست در اداره تذکره‌های الکترونیکی


مقام‌های ادارۀ تذکره الکترونیکی می‌گویند که قرار است پروسۀ توزیع این تذکره در هفته‌های آینده آغاز گردد
مقام‌های ادارۀ تذکره الکترونیکی می‌گویند که قرار است پروسۀ توزیع این تذکره در هفته‌های آینده آغاز گردد

بیش از ۲۵ هزار افغان، برای به دست آوردن ۴۹۲ پست خالی در ادارۀ تذکره‌های الکترونیکی درخواست داده اند.

ادارۀ ثبت احوال نفوس و تذکره‌های الکترونیکی در وزارت امور داخلۀ افغانستان، می‌گوید ۲۵۴۸۰ افغان برای به دست آوردن ۴۹۲ پست خالی در این اداره، درخواست‌های شان را برای کمیسیون اصلاحات اداری فرستاده اند.

این اداره می‌افزاید که در یک پروسۀ رقابتی به گونۀ شفاف بهترین درخواست‌دهندگان در این پست‌ها مقرر خواهند شد.

زمری باهر، رئیس پروگرام ملی نام‌نویسی اداره ثبت احوال نفوس و تذکره‌های الکترونیک وزارت امور داخله، در صحبت با صدای امریکا، گفت کمیسیون اصلاحات اداری، برای مقرری‌ها در این پست‌ها، میکانیزمی را ایجاد کرده است که در نتیجۀ یک امتحان، افراد شایسته در این پست‌ها گماشته خواهند شد.

آقای باهر افزود "برای زنان و دختران اولویت داده می‌شود. در سی درصد این پست‌ها زنان گماشته خواهند شد. در روند نمره‌دهی برای زنان پنج نمره بیشتر داده می‌شود. یعنی اگر یک زن و مرد نمرۀ مساوی به دست بیاورند، برای نامزد زن، پنج نمرۀ بیشتر داده می‌شود".

در اعلامیه‎ای که از سوی مرکز رسانه‌های حکومت افغانستان، نشر شده، آمده است که از ۱۳ تا ۲۰ حمل، بیش از ۲۵ هزار تن برای توظیف شدن در پُست‌های خالی اداره تذکره‌های الکترونیکی، درخواست‌های شان را برای کمیسیون اصلاحات اداری سپرده اند.

بربنیاد اعلامیه، اسناد همۀ‌ درخواست‌دهندگان بررسی خواهد شد و پس از آن یک لیست نهایی از افرادی که باید در امتحان شرکت کنند، تهیه خواهد شد.

مرکز رسانه‌های حکومت افغانستان، تأکید می‌کند که جامعۀ مدنی ناظر این پروسه است.

از سوی دیگر، زمری باهر، رئیس نام‌نویسی اداره ثبت احوال نفوس و تذکره‌های الکترونیکی، گفت برای افرادی که در سال ۱۳۹۱ خورشیدی در خیمۀ لویه جرگه، برای توظیف شدن در این اداره، امتحان داده بودند و نمرۀ کامیابی به دست آورده بودند، اولویت داده می‌شود.

آغاز توزیع تذکره‌های الکترونیکی

آقای باهر، گفت تا سه ماه آینده آمادگی‌های ادارۀ تذکره‌های الکترونیکی تکمیل می‌گردد و پس از آن عملأ توزیع تذکره‌های الکترونیکی، آغاز خواهد شد.

آقای باهر، افزود "براساس هدایت رئیس جمهور، ما در سه ماه آمادگی خود را تکمیل و عملأ پروسه توزیع تذکره‌ها را آغاز می‌کنیم".

ماه گذشته، همایون محتاط، رئیس عمومی اداره ثبت احوال نفوس و تذکره‌های الکترونیکی وزارت امور داخله، گفته بود که در پروسۀ آزمایشی شش ماهه نخست، برای ۵۰۰ هزار تن در کابل تذکره الکترونیکی توزیع خواهد شد.

توزیع تذکره‌های الکترونیک از دوسال به این‌سو به تأخیر افتاده بود؛ اما در دوم مارچ سال جاری میلادی، کابینۀ افغانستان تعدیل مادۀ شش قانون ثبت احوال نفوس را تأیید کرد که براساس آن دین، قوم و ملیت در تذکره‌های الکترونیکی درج خواهد شد.

توشیح قانون ثبت احوال نفوس به دلیل جنجال‌ها روی درج واژه دین و قوم در تذکره‌های الکترونیک، به تأخیر افتاده بود.

رئیس جمهور غنی، ماه گذشته این قانون را توشیح کرد که با توشیح این قانون، برای توزیع تذکره‌های الکترونیکی زمینه مساعد شد.

XS
SM
MD
LG