لینک های دسترسی

Breaking News

جنگ و ناامنی سبب مسدود شدن بیش از بیست مکتب در کندز شده است


برعلاوه کندز در برخی از ولایت های دیگر نیز ناامنی سبب مسدود شدن مکاتب شده است.
برعلاوه کندز در برخی از ولایت های دیگر نیز ناامنی سبب مسدود شدن مکاتب شده است.

مقامات محلی در ولایت کندز، می‎گویند به دلیل جنگ، بیش از بیست مکتب در این ولایت مسدود است و برعلاوه آن تعدادی از مکاتب دیگر نیز تحت تهدید امنیتی قرار دارند.

آنان می‎افزایند که طالبان در برخی مناطق، نصاب تدریسی را مطابق میل خویش آموزش می‌دهند.

امرالدین ولی، عضو شورای ولایتی کندز، می‎گوید برای باز شدن مکاتبی که به روی دانش آموزان بسته است و مکاتبی که به دلیل جنگ تحت تهدید قرار دارند، باید اقدام جدی شود.

آقای ولی گفت " در مناطق اطراف کندز، بیش از بیست مکتب بسته است و مکاتبی که در مناطق تحت کنترول طالبان است مشکلات جدی دارد. اگر دروازه‎های آن باز باشد در نصاب تعلیمی از سوی طالبان دخالت صورت می‎گیرد."

آقای ولی افزود که هنوز امینت در کندز تأمین نیست و باشندگان با فرستادن اولادهای شان به مکاتب از ربوده شدن آنان و دیگر جرم‌های جنایی ترس دارند. به گفته وی خانواده‎ها حتی از امن بودن فضای مکاتب مطمین نیستند.

در همین حال اسدالله عمرخیل، والی کندز، به خبرنگاران محلی گفته است که حکومت محلی نمی‏تواند نصاب تعلیمی را آن گونه که می‏خواهد در مناطق تحت کنترول طالبان تطبیق کند.

رستم احمدی، رئیس معارف کندز، بسته بودن مکاتب را رد می‎کند و می‎گوید مکاتبی که در مناطق ناامن وجود داشت به دیگر مناطق منتقل شده اند.

او هم‏چنان گفت سه هزار دانش آموز از مکاتبی که در مناطق ناامن کندز موقعیت دارد، سه پارچه گرفته اند و به ولایت‎های هم‎جوار یا کابل رفته اند.

اما آقای احمدی می‎افزاید که طالبان دختران بالاتر از صنف شش را اجازۀ درس خواندن نم‌ی‏دهند.

به گفته آقای احمدی در سال جاری سی هزار دانش آموز جدید در کندز شامل مکتب شده است و به تمام مکاتب کتاب و قرطاسیه‏‌های که از سوی اداره یونیسف به آنان کمک شده، به شاگردان داده شده است.

هم‏چنان او افزود که برای ترمیم برخی مکاتب نیز اقدام شده است؛ اما آقای احمدی گفت مکاتب کندز با کمبود معلمان زن، مواجه است.

او دلیل کمبود معلمان زن را، مخالفت خانواده‎ها با فرستادن دختران شان به مکاتب و اجرایی وظیفه در بیرون از خانه می‎داند.

XS
SM
MD
LG