لینک های دسترسی

Breaking News

تصادم دو طیارۀ در جریان نمایش هوایی در امریکا شش کشته برجا گذاشت


تا کنون جزییاتی از تلفات ناشی از رویداد در دست نیست
تا کنون جزییاتی از تلفات ناشی از رویداد در دست نیست

دو طیارۀ نظامی قدیمی و تاریخی ایالات متحده روز شنبه ۱۲ نومبر (۲۱ عقرب) در جریان نمایش هوایی در شهر دالاس ایالت تکزاس امریکا با هم برخورد کرده و منهدم شد.

در آغاز آمار تلفات ناشی از این رویداد نشر نشده بود، اما کلی جنکینس، یک مقام شهر دالاس، روز یک‌شنبه ۱۳ نومبر در یک پیام تویتر نگاشت که شش نفر در این رویداد کشته شده اند. او هویت قربانیان این رویداد را مشخص نکرده و گفته است که تحقیقات ادامه دارد.

پیش از این لیه بلاک، یک سخنگوی قوای هوایی ایالات متحده ،گفت که این حادثه در جریان مراسمی به مناسبت تجلیل از روز نظامیان پیشین امریکایی، به وقوع پیوسته است. به گفتۀ بلاک، یکی از طیاره‌ها از نوع بم افگن‌های بی-۱۷ بود که پنج عملۀ پرواز داشت و طیارۀ دیگر جت جنگی پی-۶۳ بود که تنها یک پیلوت داشت.

ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی نشر شده است، نشان می‌دهد که جت جنگی به سمت بم افگن نزدیک شده و سپس هر دو باهم برخورد کرده و به زمین سرنگون می‌شود که در اثر آن انبوهی از دود و آتش به هوا بلند می‌شود.

به دنبال این رویداد کارمندان ادارۀ خدمات عاجل به محل حادثه در میدان هوایی اکسکیوتیف دالاس رسیدند و محل سقوط طیاره‌ها را که در یک چمن‌زار واژگون شده بود، مسدود کردند.

انتونی مونتویا، یکی از شاهدان این رویداد، به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت: "در شاک و بی‌باوری فرو رفته بودم. همگان در اطرافم شگفت‌زده شده بودند و اشک می‌ریختند. همه تکان خورده بودند."

ادارۀ هوانوردی فدرال ایالات متحده گفته است که این رویداد ساعت ۱:۲۰ پس از چاشت روز شنبه به وقوع پیوسته است.

بم افگن‌های بی-۱۷ پایۀ اساسی قدرت هوایی ایالات متحده در جریان جنگ جهانی دوم بود و یکی از نامدارترین طیاره‌های جنگی در تاریخ نظامی امریکا پنداشته می‌شود. جت‌های جنگی پی-۶۳ نیز در جریان جنگ جهانی دوم به پیمانۀ گسترده کار گرفته شده است.

اکثر طیاره‌های بی-۱۷ در جریان جنگ جهانی دوم از کار افتاده و به گفتۀ شرکت بوینگ، که تولید کنندۀ این بم افگن‌ها است.در حال حاضر تنها شمار معدود این طیاره‌های قدیمی در موزیم‌ها و برخی نمایش‌های هوایی نمایش داده می‌شوند.

ادارۀ ملی مصوونیت ترانسپورت ایالات متحده گفته است که از سال ۱۹۸۲ به اینسو نمایش بم افگن‌های عصر جنگ جهانی دوم کم از کم ۲۱ حادثه آفریده است که در اثر آن ۲۳ نفر جان باخته اند.

در سال ۲۰۱۱ یک بم افگن نوع پی-۵۱ در جریان نمایش هوایی در شهر رینو در ایالت نوادا دچار سانحه شد و در میان تماشاچیان سقوط کرد که در آن رویداد ۱۱ نفر کشته شدند. جنگنده‌های پی-۵۱ نیز متعلق به زمان جنگ جهانی دوم است.

در سال ۲۰۱۹ نیز در اثر سقوط یک بم افگن قدیمی در جریان نمایش هوایی در شهر هارتفورد ایالت کنیتیکت، هفت نفر کشته شدند.

XS
SM
MD
LG