لینک های دسترسی

Breaking News

دو زندانی سابق گوانتانامو هفت سال پس از آزادی از این زندان، به افغانستان برگشتند


وزارت داخله حکومت طالبان می‌گوید که دو زندانی پیشین گوانتانامو که تقریباً هفت سال پس از رهایی از این زندان در عمان تحت نظارت بودند، به افغانستان برگشتند.

این وزارت روز دوشنبه ۱۲ فبروری (۲۳ دلو) گفت که ملا عبدالظاهر صابر و عبدالکریم صبح امروز وارد میدان هوایی کابل شدند.

عبدالمتین قانغ، سخنگوی این وزارت، ناوقت روز یکشنبه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که ملا عبدالظاهر صابر باشنده مرکز ولایت لوگر و عبدالکریم، باشنده ولسوالی تنی ولایت خوست، است.

بر اساس معلومات وی، ملا عبدالظاهر صابر پس از بازداشت توسط نیروهای امریکایی در سال ۲۰۰۲ به زندان میدان هوایی بگرام فرستاده شد و پس از گذراندن چهار ماه در این زندان، به گوانتانامو منتقل شد.

عبدالکریم در اگست ۲۰۰۲ توسط نیروهای امنیتی پاکستان بازداشت و سپس در اوایل سال ۲۰۰۳ به زندان گوانتانامو منتقل شده بود.

قانع گفته است که این دو نفر در سال ۲۰۱۷ میلادی از زندان گوانتانامو آزاد شدند، اما تحت نظارت حکومت شاهی عمان قرار گرفتند.

او گفته است: " هفت سال بدون مجوز سفر در عمان تحت نظارت سپری کردند که در نتیجه تلاش های امارت اسلامی افغانستان (حکومت طالبان) محدودیت‌های وضع‌شده برداشته شد."

پس از آغاز عملیات نظامی در افغانستان درهفتم نومبر ۲۰۰۱ ، ایالات متحده در ۱۱ جنوری ۲۰۰۲ زندان گوانتانامو را در پایگاه نیروی بحری این کشور در کیوبا فعال کرد تا کسانی که به اتهام ارتباط با القاعده و سایر گروه‌های تروریستی بازداشت شده بودند، در آنجا نگهداری شوند.

زمانی بیش از ۸۰۰ زندانی در این زندان تحت شرایط شدید امنیتی نگهداری می‌شدند، اما بر اساس گزارش‌ها اکنون تنها ۳۰ نفر در این زندان باقی مانده اند.

حکومت ایالات متحده در مراحل مختلف، زندانیان، به شمول افغان‌ها را از این زندان آزاد کرده و مانند ملا عبدالظاهر صابر و عبدالکریم برای نظارت به برخی کشورهای عربی تحویل داده بود.

در بین این افراد، پنج تن از مقامات حکومت طالبان نیز شامل بودند. این مقامات طالبان در جون ۲۰۱۴ در زمان ریاست جمهوری بارک اوباما، با یک سرباز امریکایی تبادله و به حکومت قطر سپرده شدند.

ملا خیرالله خیرخواه، سرپرست کنونی وزارت اطلاعات و فرهنگ، نورالله نوری، سرپرست وزارت امور سرحدات و اقوام، عبدالحق وثیق، رییس استخبارات، محمد فاضل، معین وزارت دفاع و محمدنبی عمری، معین وزارت داخلۀ حکومت طالبان، شامل این مقامات طالبان بودند.

گروه

XS
SM
MD
LG