لینک های دسترسی

Breaking News

اسراییل توافق با امارات را 'تاریخی' و فلسطین آن را 'ننگین' خواند


در نخستین دیدار تاریخی مقام‌های یک کشور عربی حاشیۀ خلیج، هیاتی از امارات متحدۀ عرب که از سوی وزیر مالیۀ امریکا همراهی می‌شد، روز سه شنبه ۲۰ اکتوبر (۲۹ میزان) به اسراییل سفر کرد.

در دو و نیم دهۀ اخیر، امارات متحدۀ عرب و بحرین نخستین کشورهای عربی‌اند که با اسراییل روابط رسمی را برقرار کرده اند. این معامله به وساطت دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده صورت گرفته است.

بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل روز سه شنبه هنگام استقبال از عبدالله بن طوق المری، وزیر انرژی و عبید حمید الطایر، وزیر دولت در امور مالیۀ امارات گفت: "ما تاریخ را به گونه‌ای رقم می‌زنیم که برای نسل‌های آینده پاینده خواهد ماند."

آقای نتنیاهو گفت که سفر هیات عالی‌رتبۀ امارات متحدۀ عرب به اسراییل به مردم دو کشور، منطقه و جهان "مزایای تعاملات دوستانه، مسالمت‌آمیز و عادی" را نشان خواهد داد.

در دیدار مقام‌های امارات و اسراییل که به دلیل نگرانی‌های ناشی از کروناویروس در میدان هوایی تل ابیب صورت گرفت، دو طرف چهار توافقنامه را در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، همکاری علمی، هوانوردی ملکی و معافیت ویزه امضا کردند.

آقای طایر گفت که این توافقنامه‌ها "فرصت‌های عالی را برای دستیابی به رفاه اقتصادی مردم دو کشور" فراهم خواهد کرد. او ابراز امیدواری کرد تا در آیندۀ نزدیک امارات میزبان مقام‌های اسراییلی باشد.

خشم فلسطین

واشنگتن و متحدان آن گفته‌اند که این معاملات، صلح و ثبات را در منطقه تقویت خواهد کرد، اما فلسطین نسبت به آن ابراز خشم و انزجار کرده است.

واصل ابو یوسف، عضو کمیتۀ اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین سفر مقام‌های امارات به اسراییل و امضای توافقنامه‌ها میان دو کشور را "ننگین" خوانده و گفته است که این اقدام سبب "افزایش پرخاشگری و جنایت [اسراییل] علیه مردم فلسطین" خواهد شد.

حازم قاسم، سخنگوی گروه حماس با اشاره به دیدار مقام‌های امارات و اسراییل گفته است: "چنین دیدار تنها سبب ترغیب اشغالگری و پیگیری الحاق تدریجی سرزمین‌های کرانۀ غربی [به اسراییل] خواهد شد."

با اینحال، ستیفن منوچن، وزیر مالیۀ ایالات متحده که مقام‌های امارات را در این سفر همراهی می‌کند، این سفر را "مناسبت تاریخی" عنوان کرد و گفت که رفاه عالی اقتصادی تعامل دو کشور، سبب امنیت قویتر خواهد شد."

وزیر مالیۀ امریکا با اشاره به تهدید برخاسته از ایران در منطقه گفت: "اسراییل، امارات متحدۀ عرب و ایالات متحده در خصوص تهدیدات و فرصت‌‌ها در منطقه، دیدگاه هشیارانۀ مشترک دارند."

اسراییل و امارات متحدۀ عرب از اواسط ماه اگست به اینسو، زمانیکه دو کشور اعلام کردند که روابط شان را عادی می‌سازند، چندین قرارداد تجارتی را امضا کرده اند.

XS
SM
MD
LG