لینک های دسترسی

Breaking News

امارات به شهروندانش: هر چه زودتر لبنان را ترک کنید


طیارۀ خطوط هوایی امارات در میدان هوایی رفیق حریری در شهر بیروت پایتخت لبنان
طیارۀ خطوط هوایی امارات در میدان هوایی رفیق حریری در شهر بیروت پایتخت لبنان

حکومت امارات متحدۀ عرب روز یکشنبه ۳۱ اکتوبر (نهم عقرب) با نشر بیانیه‌ای از شهروندان آن کشور مقیم لبنان خواسته است تا هر چه زودتر به امارات برگردند. یک روز پیش از این، امارات متحدۀ عرب تمام دپلومات‌های خود را از لبنان فرا خواند.

تنش میان لبنان و کشورهای عرب حاشیۀ خلیج پس از آن ایجاد شد که جورج قرداحی، وزیر اطلاعات لبنان در یک مصاحبه که در ماه اگست صورت گرفته و به تازگی نشر شد، در پیوند با جنگ یمن گفته است که شورشیان حوثی مورد حمایت ایران "از خویش در برابر تهاجم خارجی دفاع می‌کنند."

در بیانیۀ وزارت خارجۀ امارات متحدۀ عرب آمده است: "در پرتو رویدادهای اخیر...وزارت خارجه از همه شهروندان [امارات] که مقیم لبنان اند، خواستار برگشت هرچه زودتر به کشور است. وزارت [خارجۀ امارات] همه تدابیر لازم را برای تسهیل برگشت شهروندانش اتخاذ کرده است."

ایتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی که امارات متحدۀ عرب نیز شامل آن است، از سال ۲۰۱۵ به اینسو بر ضد شورشیان حوثی در یمن می‌جنگند.

پس از نشر مصاحبۀ قرداحی، عربستان سعودی روز جمعه به سفیر لبنان ۴۸ ساعت وقت داد تا آن کشور را ترک کند. عربستان همچنین سفیر خود را از بیروت فراخواند و تمام واردات از لبنان را متوقف کرد. بحرین و کویت نیز اقدامات همگونی را روی دست گرفتند.

وزیر خارجۀ عربستان سعودی گفته است که اقدامات آن کشور علیه لبنان پس از اظهارات "اهانت آمیز" در مورد جنگ یمن و نیز به دلیل نفوذ جنبش شیعۀ حزب‌الله لبنان که از سوی ایران حمایت می‌شود، اتخاذ شده است.

تنش دپلوماتیک با کشورهای عرب، ضربۀ جدید به لبنان است، کشوری که درگیر بحران شدید مالی و سیاسی است و حکومت شکنند آن کشور برای جذب کمک‌های خارجی به شمول مساعدت کشورهای ثروتمند عرب، در تقلا است.

XS
SM
MD
LG