لینک های دسترسی

Breaking News

بریتانیا 'پناهجویان غیرقانونی' را به رواندا می‌فرستد


بوریس جانسن، صدر اعظم بریتانیا گفته است که این کشور ممکن است ده‌ها هزار پناهجو را به رواندا بفرستد تا در آنجا اسکان داده شوند.

آقای جانسن روز پنجشنبه ۱۴ اپریل (۲۵ حمل) گفت: "حدود ۶۰۰ نفر دیروز از کانال [مانش] عبور کردند. فقط در مدت چند هفته این میزان دوباره می‌تواند به هزار نفر در روز برسد".

اظهارات صدر اعظم بریتانیا، رویکرد سختگیرانه‌تر آن کشور را برای مقابله با شبکه‌‌های قاچاق انسان و جلوگیری از ورود مهاجران از طریق کانال مانش نشان می‌دهد.

بسیاری از مهاجران به صورت غیرقانونی و با عبور از مسیر پر خطر دریایی خود را از طریق کانال مانش، از فرانسه به بریتانیا می‌رسانند. شماری از این مهاجران، به شمول افغان‌ها، در این مسیر تلف شده اند.

نگرانی از ورود مهاجران به بریتانیا عامل بزرگی در رای‌گیری برگزیت در سال ۲۰۱۶ بود که منجر به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا شد. به گزارش رویترز، آقای جانسن برای عمل کردن به وعده خود برای "بازپس‌گیری کنترول" مرزهای بریتانیا زیر فشار بوده است.

بوریس جانسن گفت که باید اطمینان یافت که تنها راه کسب پناهندگی در بریتانیا، مسیر قانونی و امن است. او گفت: "کسانی که تلاش می‌کنند صف را به هم بزنند یا از نظام ما سواستفاده کنند، هیچ مسیر خودکاری برای مستقر شدن در کشور ما پیدا نمی‌کنند، بلکه به سرعت و به صورت انسانی به یک کشور ثالث امن یا کشور مبدا منتقل می‌شوند."

صدر اعظم بریتانیا گفت که هرکسی که از اول جنوری ۲۰۲۲ به طور غیرقانونی وارد بریتانیا شده است، اکنون ممکن است به رواندا در شرق افریقا منتقل شود، که این به گفته او الگوی کسب و کار باندهای قاچاق انسان را مختل می‌کند.

آقای جانسن گفت: "توافقی که ما [با رواندا] کرده‌ایم، نا محدود و بدون سقف است و رواندا ظرفیت اسکان ده‌ها هزار نفر را در سال‌های آینده خواهد داشت."

طرح بوریس جانسن با انتقاد شدید احزاب مخالف و گروه‌های حامی مهاجران مواجه شده است که شرایط رواندا را مناسب نمی‌دانند.

با اینحال، صدر اعظم جانسن گفت که رواندا "یکی از امن‌ترین کشورهای جهان" است و به گفتۀ وی استقرار پناهجویان غیرقانونی در رواندا به مرور زمان خاصیت "بازدارندۀ چشمگیر" در تلاش‌های پناهجویان برای رسیدن به بریتانیا خواهد داشت.

پریتی پنل، وزیر داخلۀ بریتانیا، روز پنجشنبه توافقی را برای همکاری با رواندا در این زمینه امضا کرد و آن را در یک کنفرانس خبری مشترک در کیگالی با وزیر خارجه رواندا نشان داد.

وزیر خارجۀ رواندا گفت که کشورش تاکنون حدود ۱۳۰هزار پناهجو از کشورهای مختلف از جمله جمهوری دموکراتیک کنگو، بروندی، افغانستان و لیبیا را در خود جای داده است.

سخنگوی دولت رواندا به رویترز گفته است که این مهاجران به طور موقت در تاسیساتی مانند خوابگاه‌ها یا هوتل‌ها، در کیگالی اسکان داده می‌شوند تا زمانی که درخواست پناهندگی آنان بررسی شود.

او گفت:"هنگامی که ادعاهای آنان مشخص شد، کار ادغام شان در جامعه (رواندا) تسهیل می‌شود".

ویکتور اینگابیر، رهبر مخالفان رواندا می‌‌گوید که این کشور مهمان نواز است اما ابتدا باید مشکلات داخلی خود را حل کند.

یکی از وزیران دولت بوریس جانسن گفت که تمرکز این طرح به طور عمده بر مردان جوان مجرد است که به گفته دولت بیشتر با انگیزه‌های اقتصادی مهاجرت می‌کنند.

سال گذشته بیش از ۲۸هزار مهاجر و پناهنده از سرزمین اصلی اروپا خود را به بریتانیا رساندند. ورود مهاجران با قایق‌های پلاستیکی منبع تنش بین فرانسه و بریتانیا بوده است. تنش‌ها به ویژه پس از غرق شدن ۲۷ مهاجر در ماه نومبر تشدید یافت.

طبق طرح جدید قرار است نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا فرماندهی عملیاتی را از نیروی مرزی در کانال مانش بر عهده بگیرد و مراکز اقامتی به سبک یونان در بریتانیا ایجاد می‌شود.

XS
SM
MD
LG