لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش کیف و جهان به حملهٔ نظامی روسیه بر اوکراین


لحظاتی پس از دستور ولادیمیر پوتین،‌رییس جمهور روسیه برای انجام عملیات ویژۀ نظامیان روسی بر اوکراین، ولادیمیر زیلنسکی، رییس جمهور اوکراین، و شماری از رهبران جهان از جمله رییس جمهور ایالات متحده،‌ تهاجم روسیه بر اوکراین را محکوم کردند و خواهان وحدت در برابر اقدام مسکو شدند.

رییس جمهور زیلنسکی ادعای مسکو را رد کرد که کیف تهدیدی را متوجه مسکو می‌سازد و گفت که جنگ موجب کشته‌شدن ده‌ها هزار انسان خواهد شد.

آقای زیلنسکی در یک سلسله تویت‌ها گفته است که با شماری از رهبران جهان از جمله رییس جمهور امریکا،‌ صدراعظم آلمان، صدراعظم بریتانیا، رییس شورای اروپا و امیر قطر در مورد تهاجم روسیه بر کشورش صحبت کرده است و این صحبت‌ها با سایر رهبران جهان ادامه دارد.

آقای زیلنسکی در یکی از این تویت‌ها از رهبران جهان خواسته است تا از پوتین بخواهند که جنگ علیه اوکراین و جهان را به صورت فوری متوقف کند،‌ ایتلاف ضد پوتین را ایجاد کنند،‌ تعزیرات فوری بر روسیه وضع کنند،‌ کمک دفاعی و مالی برای اوکراین فراهم کنند و جهان باید روسیه را به صلح وادار کند.

قبل بر این، آقای زیلنسکی گفته بود که مردم و حکومت کشورش خواهان صلح استند، اما هشدار داد: "اگر ما زیر حمله قرار بگیریم،‌ اگر قصدی برای گرفتن کشور ما، آزادی ما، زندگی ما و زندگی کودکان ما وجود داشته باشد،‌ ما از خود دفاع خواهیم کرد. اگر شما بر ما حمله کردید، رو‌ی‌های ما را خواهید دید، نه پشت‌های ما را."

اوایل صبح پنجشنبه، وزارت خارجهٔ اوکراین در یک تویت نوشت که "ولادیمیر پوتین یک موج تازهٔ حمله بر اوکراین را آغاز کرده است'' و این حمله شامل مناطق دنباس و کریمیه می‌شود.

دیمیترو کولبا، وزیر خارجهٔ اوکراین، نیز در یک تویت نوشته است: "پوتین به تازگی حملهٔ تمام عیار را بر اوکراین آغاز کرد. شهرهای صلح آمیز اوکراین زیر حملات قرار دارند. این جنگ تهاجمی است. اوکراین از خود دفاع خواهد کرد و برنده خواهد شد. جهان می‌تواند و باید پوتین را متوقف کند. همین حال وقت عمل است."

آقای کولبا در یک تویت جداگانه گفته است که جهان همین اکنون دست به کار شود، زیرا آیندهٔ اروپا و جهان با خطر مواجه است. این دپلومات ارشد اوکراینی همچنین از کشورهای جهان خواسته است تا به طور فوری بر روسیه تعزیرات وضع کنند و مسکو را در انزوا قرار بدهند و در عین حال، خواهان کمک نظامی، مالی و بشری برای کشورش شده است.

وزیر خارجهٔ اوکراین در یکی از تویت‌های خود نوشت : "پوتین حمله کرد، اما هیچ‌ کسی فرار نمی‌کند. اردو، دپلومات‌ها و همه کار می‌کنند. اوکراین از خود دفاع خواهد کرد. اوکراین برنده خواهد شد. واقعیت در مورد تجاوز پوتین را در کشورتان شریک کنید و از کشورتان بخواهید تا به طور فوری عمل کند."

امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه نیز در یک تویت گفته است: "فرانسه تصمیم روسیه برای جنگ با اوکراین را به شدت محکوم می‌کند. روسیه باید فوراً به عملیات نظامی خود خاتمه بدهد."

در همین حال، انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، در یک تویت از روسیه خواسته است تا قوای خود را از اوکراین "به خاطر انسانیت" بیرون بکشد.

آقای گوتیرش در این پیام گفت:‌ "در شرایط کنونی، من باید تقاضای خود را تغییر دهم: رییس جمهور پوتین، به نام انسانیت، قوای خود را به روسیه برگردانید. این منازعه باید همین حال متوقف شود."

ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو،‌ در یک تویت گفته است: ''من حمله بی پروای روسیه به اوکراین را که جان افراد غیرنظامی بی‌شماری را به خطر می‌اندازد، به شدت محکوم می‌کنم. این یک نقض جدی قوانین بین‌المللی و تهدیدی جدی برای امنیت اروپا-اتلانتیک است. متحدان ناتو برای رسیدگی به حملهٔ مجدد روسیه ملاقات خواهند کرد."

چارلز میشل، رییس شورای اروپا، در یک رشته تویت ها، حملهٔ روسیه بر اوکراین غیرقابل توجیه خوانده و‌ آن را به شدت محکوم کرده و گفته است شورای اتحادیهٔ اروپا و گروه هفت یا هفت اقتصاد برتر جهان با هم صحبت خواهند کرد تا در مورد اقدامات بعدی علیه روسیه، تصمیم بگیرند.

نامه‌های رهبران جدایی طلب به پوتین

قبل بر این،‌ قصر کرملین ناوقت روز چهارشنبه ۲۳ فبروری (چهارم حوت) اعلام کرد که رهبران شورشیان در شرق اوکراین از مسکو در مقابل کیف تقاضای کمک کرده اند.

خبرگزاری فرانس پرس گزارش داده است که این تقاضا به مثابهٔ حرکتی است که شرایط را برای ورود قوای روسی به شرق اوکراین مهیا می‌کند.

در پاسخ به این تقاضا، ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، ناوقت چهارشنبه شب خواست عاطفی کرد و از "روسیه خواست تا از یک جنگ بزرگ در اروپا حمایت نکند، جنگی که حال می‌تواند هر روزی آغاز شود."

رییس جمهور زیلینسکی که به زبان روسی صحبت می‌کرد، گفت که به مردم روسیه در مورد اوکراین دروغ گفته می‌شود و خطاب به مردم روسیه گفت که "احتمال جنگ نیز بستگی به شما دارد."

آقای زیلنسکی گفت: "کی می‌تواند [جنگ را متوقف] کند؟ مطمین استم که مردم در بین شما [می تواند از جنگ جلوگیری کند]."

رییس جمهور اوکراین گفت که تلاش کرد تا با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، از طریق تلیفون صحبت کند، اما "پاسخی داده نشد و تنها خاموشی" بود. آقای زیلنسکی افزود که مسکو حال نزدیک به ۲۰۰ هزار سرباز خود را در مرز اوکراین مستقر کرده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی رییس جمهور پوتین گفت که رهبران جدایی طلب دونتسک و لوهانسک نامه‌های جداگانه به رییس جمهور روسیه فرستادند و از مسکو خواستند تا آن‌ها را "در قسمت دفع حملات اوکراین کمک کند."

این نامه‌های رهبران جدایی طلب شرق اوکراین در رسانه‌های روسیه به چاپ رسید و تاریخ ارسال هر دو نامه ۲۲ فبروری ۲۰۲۲ ذکر شده است.

تقاضای رهبران جدایی طلب شرق اوکراین یک روز پس آن صورت گرفت که رییس جمهور پوتین "استقلال" مناطق دونتسک و لوهانسک اوکراین را به حیث دو دولت مستقل به رسمیت شناخت و با رهبران جدایی طلب پیمان دوستی امضا کرد که شامل توافق‌های "دفاعی" نیز می‌شود.

در حال حاضر، روسیه ده‌ها هزار نیروی خود را در مرز اوکراین مستقر کرده و کشور‌های غربی گفته اند که مسکو با استفاده از این نیروها هر لحظه ممکن بر اوکراین تهاجم نظامی کند، اقدامیکه مقام‌های روسیه از ماه‌ها به این‌سو آن را رد کرده اند.

قانون‌گذاران روسیه روز سه شنبه ۲۲ فبروری به رییس جمهور پوتین اجازه دادند تا از قوای روسی در خارج از آن کشور استفاده کند. در عین حال، رییس جمهور اوکراین نیروهای احتیاط خود را بسیج کرد،‌ زیرا شرق اروپا به منازعهٔ احتمالی فاجعه بار نزدیک شده است.

این اقدامات پس از آن صورت گرفت که رییس جمهور روسیه روز دوشنبه دو منطقه جدایی طلب اوکراین را به عنوان کشورهای مستقل به رسمیت شناخت و به نیروهای روسیه دستور داد به عنوان "قوای حافظ صلح" در هر دو منطقه مستقر شوند.

در واکنش به این اقدام روسیه غرب مجموعه‌ای از تعزیرات را بر روسیه اعمال کرد. ده‌ها کشور بانک‌های روسیه را از بازارهای بین المللی بیرون کشیدند، آلمان پروژه خط لوله مهم گاز از روسیه را معلق کرد و ایالات متحده نیروهای اضافی را به سمت شرق ناتو در مرز روسیه بازگرداند.

قصر سفید اعلام کرد که رییس جمهور بایدن با رییس جمهور پوتین نشستی برگزار نخواهد کرد و انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده پس از به رسمیت شناختن استقلال این دو منطقه توسط پوتین، دیداراش با سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه را که برای پنجشنبه در ژنیو برنامه‌ریزی شده بود، لغو کرد.

XS
SM
MD
LG