لینک های دسترسی

Breaking News

اوکراین: ریاست روسیه بر شورای امنیت ملل متحد 'سیلی بر صورت جامعه جهانی' است


اوکراین روز شنبه اول اپریل ( ۱۲ حمل) سپردن ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد را در ماه اپریل به روسیه، سیلی بر صورت جامعه بین المللی خواند.

هر یک از ۱۵ عضو شورای امنیت به صورت دوره‌ای به مدت یک ماه ریاست آن شورا را بر عهده می‌گیرد. آخرین بار روسیه در ماه فبروری ۲۰۲۲ به تصدی شورای امنیت رسیده بود؛ زمانیکه تهاجم تمام عیار خود را به اوکراین آغاز کرد.

دیمیترو کولیبا، وزیر خارجهٔ اوکراین گفت: "من از اعضای فعلی شورای امنیت می‌خواهم که هرگونه تلاش روسیه برای سوی استفاده از ریاست‌ [شورای امنیت] را خنثی کنند."

روسیه در زمان تصدی شورای امنیت تاثیر کمی بر تصمیم گیری‌ها خواهد داشت اما اجندای کار را بر عهده دارد.

مسکو گفته است که سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه، قصد دارد چندین نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد را در مورد موضوعات مختلف برگزار کند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، همچنین گفت که لاوروف به تاریخ ۲۵ اپریل مناظره‌ای را درباره شرق میانه رهبری خواهد کرد.

افزون بر اوکراین، ایالات متحده نیز از تصدی ریاست و حتا عضویت روسیه در شورای امنیت، به ویژه به عنوان عضو دایمی، انتقاد کرده است.

کارین ژان پییر، سخنگوی قصر سفید، روز جمعه گفت: "کشوری که آشکارا منشور سازمان ملل متحد را نقض می‌کند و به همسایه خود حمله می‌کند، جایی در شورای امنیت سازمان ملل ندارد."

اما او افزود: "متأسفانه روسیه عضو دایمی شورای امنیت است و هیچ راه قانونی بین‌المللی امکان‌پذیری برای تغییر این واقعیت وجود ندارد." ژان پییر این موقف را "عمدتاً تشریفاتی" خواند.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرگزاری فرانس پرس گفت که انتظار دارد روسیه در یک ماه ریاست شورای امنیت "مسلکی" رفتار کند، اما ابراز تردید کرد.

او افزود که واشنگتن انتظار دارد مسکو "از کرسی خود در شورا برای انتشار اطلاعات نادرست" و توجیه اقدامات خود در اوکراین استفاده نکند.

گرینفیلد با تکرار محکومیت "جنایات جنگی و نقض حقوق بشر" مسکو در اوکراین، افزود: "در هر فرصتی، نگرانی‌های خود را درباره اقدامات روسیه مطرح خواهیم کرد."

کشورهای بالتیک از جمله استونیا، لتویا و لتوانیا نیز نگرانی خود را از ریاست دوره‌ای روسیه ابراز کرده و آن را "شرم‌آور، "تحقیر آمیز" و برای اعتبار این نهاد "خطرناک" خواندند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد ۱۵ عضو دارد که از جمله پنج عضو آن - ایالات متحده، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه - اعضای دایمی استند.

حضور روسیه به عنوان عضو دایمی در شورای امنیت به این معنی است که می‌تواند قطعنامه‌ها را ویتو کند.

برای تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت، باید نه رای موافق به آن داده شود و هیچ یک از پنج عضو دایمی به آن رای منفی نداده باشند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG