لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش تحرکات نظامی روسیه در مرز اوکراین و نگرانی غرب


وزارت دفاع اوکراین امروز اعلام کرد که نیروهای تحت کنترول روسیه در شرق این کشور آمادگی رزمی خود را افزایش داده و تمرینات گسترده‌ای را انجام می دهند.

کیف و کشورهای ناتو در مورد اقدامات روسیه ابراز نگرانی کرده و گفته اند که تحرکات نظامی در نزدیکی مرز اوکراین و روسیه می‌تواند راه را برای تشدید بحران نظامی هموار کند.

مقامات امریکایی به آژانس خبری رویترز گفته اند که هنوز مشخص نیست که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در قبال تنش‌ها میان روسیه و اوکراین چه اقدامی را انجام خواهد داد.

هیچ یک از مقامات امریکایی نگفته اند که گویا انتظار حمله قریب الوقوع را دارند، اما اظهار داشته اند که تحرکات روسیه به ایجاد بحران اشاره می‌کند.

آنها گفته اند که واشنگتن امیدوار است با ایجاد اجماع بین المللی در مورد این تهدید از درگیری جلوگیری کند، اما در صورت تصمیم مسکو برای اقدام نظامی، وضع تحریم های احتمالی بر روسیه را افزایش می دهد.

این در حالی‌ است که کرملین امروز سه شنبه ۲۳ نومبر (دوم قوس) اعلام کرد که هرگونه تصمیم ایالات متحده برای اعزام مشاوران و تجهیزات نظامی بیشتر به اوکراین، تنش‌ها را افزایش خواهد داد.

شبکه خبری سی ان ان روز دوشنبه ۲۲ نومبر (اول قوس) گزارش داد که واشنگتن در حال بررسی فرستادن مشاوران و تجهیزات جدید از جمله تسلیحات به اوکراین است و همزمان با این روسیه نیروهای خود را در نزدیکی مرز با این کشور مستقر کرده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت:"ما به طور جدی نگران اقدامات اوکراین در خط تماس در شرق این کشور و احتمال تصمیم اوکراین برای استفاده از زور در آنجا استیم."

آقای پسکوف همچنان گفت که کرملین تحریم‌های جدید اعمال شده از سوی امریکا در ارتباط به خط لوله گاز (نورد استریم۲) را غیر قانونی و اشتباه می داند. این تحریم ها روز دوشنبه شرکت ترانسادریا لمتد مرتبط به روسیه و کشتی آنرا هدف قرار داد.

واشنگتن با خط لوله ۱۱ میلیارد دالری که از زیر دریای بالتیک برای دور زدن اوکراین و انتقال گاز از منطقه قطب شمال روسیه به آلمان می گذرد، مخالف است.

همچنان هایکو ماس، سرپرست وزارت امور خارجه آلمان، امروز سه شنبه ۲۳ نومبر (دوم قوس) در یک نشست خبری در برلین گفت که گزارش‌ها درباره تحرکات نیروهای روسیه در نزدیک مرز با اوکراین، بسیار نگران کننده است.

آقای ماس گفت: "این حوادث نشان می‌دهد که راه حل تضادهای فعلی به دست مسکو است. آلمان خواهان روابط بهتر با روسیه است."

اظهارات آقای ماس هشت روز پس از آن بیان شد که فرانسه و آلمان در مورد آسیب رساندن به تمامیت ارضی اوکراین و افزایش غیر معمول نیروهای نظامی در مرز اوکراین به روسیه هشدار داد.

کیف از الحاق شبه جزیرهٔ کریمیه به روسیه در سال ۲۰۱۴ به اینسو با جدایی طلبان طرفدار روسیه در مناطق شرقی دونتسک و لوگنسک درگیر است و روسیه ده‌ها هزار نیروی خویش را در نزدیکی ساحهٔ مرزی جابجا کرده و برای افزایش فشار‌ها بر این کشور، تمرینات نظامی گسترده‌ای را نیز راه اندازی کرده است.

XS
SM
MD
LG