لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد به اسراییل: 'قتل‌های غیرقانونی' را در کرانهٔ غربی پایان دهید


فولکر ترک، مسوول حقوق بشر سازمان ملل متحد
فولکر ترک، مسوول حقوق بشر سازمان ملل متحد

سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۲۸ دسمبر (هفتم جدی) اعلام کرد که وضعیت حقوق بشر در کرانه غربی اشغالی به سرعت رو به وخامت است و از اسراییل خواست به "قتل‌های غیرقانونی" علیه مردم فلسطین پایان دهد.

در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر شد، ملل متحد خواستار توقف فوری استفاده از سلاح‌ها و ابزارهای نظامی در جریان عملیات‌های تنفیذ قانون، توقف بازداشت‌های خودسرانه و بدرفتاری با فلسطینی‌ها و رفع محدودیت‌های تحرکاتی تبعیض‌آمیز شده است.

فولکر ترک، مسوول حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گفت: "استفاده از تکتیک‌ها و سلاح‌های نظامی هنگام تنفیذ قانون، استفاده از نیروی غیرضروری یا نامتناسب، و اعمال محدودیت‌های تحرکاتی گسترده، خودسرانه و تبعیض‌آمیز که بر فلسطینیان تاثیر می‌گذارد، بسیار نگران‌کننده است."

ترک افزود که شدت خشونت و سرکوب فلسطینیان به گونهٔ بی‌پیشینه‌ای در کرانهٔ غربی افزایش یافته است.

این گزارش وضعیت حقوق بشری در کرانهٔ غربی و بیت المقدس شرقی را پس از حمله هفتم اکتوبر حماس بر اسراییل مورد بررسی قرار داده است.

پس از حملهٔ حماس بر اسراییل به تاریخ هفتم اکتوبر که به گفتهٔ مقام‌های اسراییلی منجر به کشته شدن ۱۱۴۰ نفر شد و نیز بیش از ۲۴۰ نفر دیگر از سوی جنگجویان حماس گروگان گرفته شدند،‌ اسراییل حملات پیهم را بر غزه انجام داده است که به گفتهٔ مقام‌های فلسطینی تا کنون منجر به کشته شدن کم از کم ۲۱۱۱۰ نفر، عمدتاً زنان و کودکان، شده و بخش زیاد این باریکه را به ویرانه مبدل کرده است.

در جریان آتش‌بس یک هفته‌ای میان اسراییل و حماس که به تاریخ اول دسمبر منقضی شد، بیش از صد گروگان از سوی حماس رها شد و اسراییل نیز نزدیک به ۲۴۰ زندانی فلسطینی را رها کرد. اما به گفتهٔ مقام‌های اسراییلی هنوز هم ۱۲۹ گروگان در بند حماس قرار دارند.

این گزارش که به تفصیل رویدادها را از هفتم اکتوبر تا ۲۰نومبر به بررسی گرفته، از "افزایش شدید" حملات هوایی و همچنین تهاجم به کمپ‌های پناهجویان و سایر مناطق پرجمعیت که منجر به "مرگ، جروحات و خسارات گسترده" به زیرساخت‌های غیرنظامی شده، خبر داده است.

در هفته های پس از هفتم اکتبر، این گزارش "افزایش شدید حملات شهرک نشینان" از جمله "گلوله‌باری، آتش زدن خانه‌ها و وسایل نقلیه، و ریشه کن کردن درختان" را مستند کرده است.

مسوول حقوق بشر سازمان ملل متحد از اسراییل خواست به "خشونت شهرک نشینان علیه مردم فلسطین پایان دهد، در مورد تمام حوادث خشونت آمیز توسط شهرک نشینان و نیروهای امنیتی اسراییل تحقیق کند، از حمایت مؤثر جوامع فلسطینی در برابر هر نوع انتقال اجباری اطمینان حاصل کند، و از توانایی بازگشت جوامع که به دلیل حملات مکرر شهرک نشینان مسلح آواره شده اند، به سرزمین های خود، اطمینان حاصل کند."

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرده که کشته شدن ۳۰۰ فلسطینی از جمله ۷۹ کودک را از هفتم اکتوبر الی ۲۷ دسمبر در کرانه غربی اشغالی و بیت المقدس شرقی ثبت کرده است.

در گزارش آمده که در جریان این مدت نیروهای امنیتی اسراییل ۲۹۱ و شهرک نشینان هشت فلسطینی را کشته و یک فلسطینی دیگر نیز توسط یکی از این دو گروه کشته شده اند.

دفتر حقوق بشر ملل متحد گفته است که قبل از هفتم اکتوبر نیز ۲۰۰ فلسطینی در سال ۲۰۲۳ در این منطقه کشته شده بودند که بالاترین رقم در یک مدت ۱۰ ماهه در چندین سال گذشته می‌باشد.

مسوول حقوق بشر سازمان ملل متحد از اسراییل خواسته است که به دفتر او اجازه دسترسی به اسراییل را بدهد و افزوده که آماده است به شیوه‌ای مشابه حملات هفتم اکتوبر گزارش دهد.

گروه

XS
SM
MD
LG