لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد خواهان کمک برای بیجاشدگان افغان است


آرشیف: استیفن او براین، معاون سازمان ملل متحد در امور کمک های بشردوستانه خواهان ۱۵۰ کمک برای بیجاشدگان افغان شد.
آرشیف: استیفن او براین، معاون سازمان ملل متحد در امور کمک های بشردوستانه خواهان ۱۵۰ کمک برای بیجاشدگان افغان شد.

استیفن او براین، معاون سازمان ملل متحد در امور کمک های بشردوستانه، که برای سفر دو دورزه وارد کابل شده، می گوید که دسترسی به خدمات اولیه زندگی در بین بیجاشدگان، رقت بار است.

آقای اوبراین به صورت مشخص گفته است که خدمات اولیۀ اجتماعی مثل خدمات صحی، بهداشت آب، تعلیم و تربیه باید برای بیجا شدگان فراهم گردد.

بر اساس ارقام سازمان ملل و وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان، در ۱۵ سال گذشته، ۱.۲ میلیون افغان به دلیل درگیری‌ ها، ناامنی و خشکسالی از خانه های شان بیجا شده اند که شامل ۲۴۵ هزار نفر می شود که در سال ۲۰۱۶ میلادی مجبور به ترک خانه های شان شده اند.

آقای اوبراین همچنین گفت که روزانه هزاران مهاجر افغان از پاکستان به کشور شان عودت می کنند و اگر روند عودت مهاجرین افغان به همین گونه ادامه یابد، تا آخر سال ممکن یک میلیون افغان از خانه های شان بیجا شوند. در چنین حالت، به گفتۀ آقای اوبراین، افغانستان به صورت بالقوه با بحران بشری مواجه خواهد شد، زیرا اکثر کسانیکه از خانه های شان بیجا می شوند، در زمستان پیشرو به شدت آسیب‌پذیر خواهند بود.

آقای او براین افزود، رسیدگی به موج از بیجا شدگان داخلی و کسانی که به دلایل مختلف از پاکستان به کشور شان عودت می کند، نه تنها برای افغانستان، بلکه برای هر کشوری دیگر، دشوار است.

معاون سازمان ملل متحد در امور کمک های بشردوستانه افزود که بیش صد هزار شهروند افغان به جبر از کشورهای همسایه اخراج شده اند و اسناد مهاجرت ندارند و آنان با مشکلات جدی مواجه اند.

تقاضا برای ادامه کمک ها برای بیجا شدگان

به گفتۀ آقای اوبراین، با توجه به هجوم ناگهانی عودت‌کنندگان و افزایش شمار بیجاشدگان داخلی، سازمان ملل و نهادهای امداد رسان بشری یک درخواست اضطراری را برای حمایت از افغان‌ های نیازمند شده تا به نیازمندی های اولیه آنان رسیدگی شود.

آقای اوبراین گفت:"ما از نهادهای کمک‌کنندۀ خود ۱۵۰میلیون دالر را برای فراهم کردن کمک‌های عاجل و حیاتی برای چهار ماه آینده درخواست می‌کنیم".

سازمان ملل متحد تنها نگران وضعیت زندگی بیجاشدگان داخلی و برگشت‌کنندگان نیست؛ بلکه روند کمک‌رسانی نیز از افزایش ناامنی‌ها متأثر شده است.

بر اساس ارقام این سازمان، از آغاز سال روان میلادی تا کنون ۹۳ کارمند امداد رسان در افغانستان ربوده شده و ادامۀ این وضعیت، روند کمک‌رسانی را با مشکل مواجه کرده است.

با توجه به این مسأله، آقای اوبراین از تمام طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان خواست تا به قوانین بشردوستانۀ بین‌المللی احترام بگذارند و از جامعۀ جهانی خواست که به کمک‌های شان برای مردم افغانستان ادامه بدهد.

XS
SM
MD
LG