لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: از دستگیری‌های اخیر در روسیه عمیقاً نگرانیم


تظاهرات در مسکو علیه دستور رییس جمهور پوتین مبنی بر بسیج قوای احتیاط روسیه برای جنگ در اوکراین
تظاهرات در مسکو علیه دستور رییس جمهور پوتین مبنی بر بسیج قوای احتیاط روسیه برای جنگ در اوکراین

سازمان ملل متحد روز سه شنبه ۲۷ سپتمبر (پنجم میزان) هشدار داد، گزارش‌های موثق نشان می‌دهد که در تظاهرات علیه دستور رییس جمهور پوتین مبنی بر بسیج قوای احتیاط روسیه برای جنگ در اوکراین، در کمتر از یک هفته نزدیک به ۲۴۰۰ معترض دستگیر شده اند.

راوینا شمداسانی، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل، در ژنیو به خبرنگاران گفت: "ما از تعداد زیادی از افرادی که بنا به گزارش‌ها دستگیر شده‌اند، عمیقاً ناراحت استیم."

مقام‌های روسیه منتقدان جنگ آن کشور در اوکراین را سرکوب کرده و هزاران معترض را از آغاز تهاجم روسیه در ماه فبروری بازداشت کرده اند.

اما این دستگیری‌ها از زمانی که پوتین هفتۀ گذشته فرمان بسیج قسمی نیروهای احتیاط را صادر کرد، افزایش یافته است.

شمداسانی به "گزارش‌های موثق مبنی بر دستگیری ۲۳۷۷ معترضان در نقاط مختلف کشور" اشاره کرد و گفت "معلوم نیست چند نفر در بازداشت استند."

بر اساس معلومات یک گروه نظارت بر پولیس در روسیه، نیروهای امنیتی تنها روز شنبه حداقل ۷۲۶ معترض را در مسکو و ۳۲ شهر دیگر در سراسر روسیه بازداشت کردند.

شمداسانی به ویژه به تظاهرات دو روزه در منطقۀ داغستان اشاره کرد و گفت که معترضان با نیروهای امنیتی درگیر شده و پولیس ده‌ها معترض دستگیر شده است.

بر اساس آماری که رسانه‌های مستقل روسیه منتشر کرده اند، منطقۀ فقیر داغستان در قفقاز شمالی که اکثریت باشندگان آن را مسلمانان تشکیل می‌دهد، بیش از هر بخش دیگر روسیه، در حمله نظامی کرملین بر اوکراین تلفات داده است.

در چندین منطقه، معترضان بر ساختمان‌های نظامی و اداری، از جمله دفاتر ثبت نام اردو حمله‌ور شده اند.

روز دوشنبه، یک فرد مسلح در یک مرکز سربازگیری در منطقۀ سایبریا گلوله باری کرد. در این حمله یک افسر استخدام جراحت برداشته است.

اما شمداسانی تاکید کرد که اکثریت اعتراضات در سراسر روسیه تا به حال مسالمت آمیز بوده است.

او گفت: "ما تاکید می‌کنیم که دستگیری افراد صرفاً به خاطر اینکه از حقوق خود برای آزادی بیان و تجمع مسالمت‌آمیز استفاده می‌کنند، به معنی سلب خودسرانۀ آزادی است."

سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل علاوه کرد: "ما خواهان آزادی فوری همه کسانی استیم که خودسرانه بازداشت شده‌اند و از مقامات می‌خواهیم به تعهدات بین‌المللی خود برای احترام و تضمین حقوق آزادی بیان و تجمع مسالمت‌آمیز پایبند باشند."

XS
SM
MD
LG