لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی سازمان ملل از افزایش ناامنی‌ها در فصل جنگ


پنجمین نشست گروه تخنيکى تدوير اعتمادسازى مبارزه با تروريزم، کشورهای قلب آسیا امروز در کابل برگزار شد .
پنجمین نشست گروه تخنيکى تدوير اعتمادسازى مبارزه با تروريزم، کشورهای قلب آسیا امروز در کابل برگزار شد .

نيکولاس هيسم نماينده خاص سرمنشى ملل متحد که در روزهای آخر مأموریت خود در افغانستان به سر می‌برد، در پنجمین نشست گروه تخنيکى تدوير اعتمادسازى مبارزه با تروريزم، کشورهای قلب آسیا در کابل گفت که این سازمان نگرانی‌های روزافزون کشورهای قلب آسیا را در مورد افزایش فعالیت‌های دهشت‌افگنی و ایجاد گروه‌های جدید هراس‌افگنی را که به صورت فعال در منطقه جلب و جذب را آغاز کرده اند، درک می‌کند.

او افزود افغانستان وضعیت امنیتی دشوار را با حضور گروه‌های دهشت‌افگن خارجی در پیشرو خواهد داشت که احتمال دارد در فصل جنگی تحرکات این گروه‌ها افزایش یابد.

آقای هیسم تأکید کرد مطمئناً حکومت این کشور در کنار تلاش‌ها برای گفتگوهای صلح، از گزینۀ نظامی در برابر کسانی که حاضر به گفتگو نیستند، استفاده خواهد کرد.

او گفت "برخی از گروه‌های هراس‌افگن در افغانستان مبدأ خارجی دارند که بخشی از این مشکل می‌باشند و به تنهایی یک کشور نمی‌تواند این مشکل را حل کند و از افغانستان هم نباید توقع داشت که بر این پدیدۀ منطقۀ‌یی فایق آید."

او تأکید کرد که تهدیدات در سطح منطقه و افغانستان رو به افزايش است و این مسأله نگران‌کننده می‌باشد.

آقای هیسم همچنان بر عملی‌شدن تعهدات چهارمین کنفرانس قلب آسیا که در اسلام‌آباد برگزار گردید، تأکید کرد.

حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجۀ افغانستان در این نشست گفت که این کشور در حالی بزرگترین بهای دهشت‌افگنی را می‌پردازد که این پدیده روز به روز گسترش می‌یابد.

او گفت که مبارزه با افراط‌گرایی و تروریزم در منطقه به همکاری‌های مشترک کشورها نیاز دارد و قلب آسیا با مشکلات جدی روبه‌رو است که تلاش‌ها برای ثبات منطقه را تضعیف می‌کند.

آقای کرزی افزود " تهدید روزافزون تروریزم و افراط‌گرایی از مشکلاتی است که نیاز به یک شیوۀ خلاق دارد."

معین سیاسی وزارت خارجۀ افغانستان گفت که حملات دهشت‌افگنی بی‌رویه در نقاط مختلف جهان از جمله کشورهای مسلمان و غیر مسلمان گواه این واقعیت است که هراس‌افگنی هیچ دینی ندارد و هیچ مرزی را نمی‌شناسد.

او گفت که تنها با تلاش‌های صادقانۀ منطقه‌یی و بین‌المللی می‌توان گروه‌های هراس‌افگن را از پا در آورد.

پروسه استانبول در نوامبر سال 2011 میلادی به ابتکار ترکیه و رهبری افغانستان ایجاد گردید که هدف این پروسۀ سیاسی تقویت فضای اعتماد و همکاری‌های صادقانه بین کشورهای قلب آسیا به منظور تأمین امنیت و ثبات دایمی می‌باشد.

افغانستان، آذربایجان، خلق چین، هند، ایران، قزاقستان، قرغزستان، پاکستان، روسیه، عربستان سعودی، تاجکستان، ترکیه، ترکمنستان، امارات متحدة عربی و ازبکستان کشورهای اند که در این پروسه شامل می‌باشند.

XS
SM
MD
LG