لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: سوتغذیه در افغانستان به بلندترین سطح رسیده است


برنامه جهانی غذا روز پنجشنبه ۲۶ جنوری (ششم دلو) اعلام کرد که موارد سوتغذیه در افغانستان به بلندترین سطح رسیده و نیمی از کشور در طول سال گرسنگی شدید را تحمل می‌کنند.

تسلط طالبان در اگست ۲۰۲۱ که با توقف کمک‌های خارجی، تحریم‌های مقامات این گروه، توقف انتقالات بانکی و راکدشدن میلیاردها دالر ذخایر ارزی افغانستان همراه بود، میلیون‌ها افغان را به فقر و گرسنگی کشاند.

فلیپ کراپ، سخنگوی برنامه جهانی غذا در کابل گفت: "نیمی از افغانستان بدون درنظرداشت فصل، گرسنگی شدید را در طول سال تحمل می‌کنند، و موارد سوتغذیه در افغانستان به بلند ترین سطح خود رسیده است."

او افزود: "در کشوری که ۴۰ میلیون نفوس دارد، هفت میلیون کودک (زیر پنج سال) و مادر مبتلا به سوتغذیه هستند."

سخنگوی برنامهٔ جهانی غذا گفت که افغان ها از گرسنگی نمی‌میرند، اما هیچ منبعی برای جلوگیری از بحران انسانی ندارند.

سازمان‌های امدادرسان به ارایه کمک‌های غذایی، آموزشی و مراقبت های صحی از جمله گرمایش، پول نقد برای مواد سوخت و لباس گرم ادامه داده اند، اما فراهم آوری این خدمات به شدت تحت تاثیر فرمان اخیر طالبان مبنی بر منع کار زنان در موسسات غیر حکومتی ملی و بین المللی قرار گرفته است.

کراپ گفت: "این ممنوعیت در بدترین لحظه ممکن اتفاق افتاده است. خانواده‌ها و جوامع نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا می‌آید."

برنامه جهانی غذا گفته است که این سازمان انتقال و توزیع کمک‌های خود را بخاطر زمستان قبل از شروع ممنوعیت افزایش داده بود و امیدوارند که کمک‌های غذایی و اضطراری آنها در این ماه به ۱۵ میلیون نفر برسد.

باوجودیکه این اداره مستقیماً تحت تاثیر این ممنوعیت قرار نگرفته، اما به گفتهٔ این سازمان، ۱۹ نهاد غیر حکومتی که با برنامه جهانی غذا مشارکت داشت، پس از فرمان ۲۴ دسمبر فعالیت‌های خود را در افغانستان به تعلیق درآوردند.

ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیرحکومتی باعث تعلیق ۱۱۵ کلینیک از ۴۳۷ کلینیک صحی سیار شده است که بر ۸۲ هزار کودک و زن بردار تاثیر گذاشته است.

در همین حال دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) در یک گزارش تازه گفته است که افغانستان با یک بحران بشردوستانه بی‌سابقه با خطر بسیار واقعی سقوط سیستمی و فاجعه انسانی مواجه است، طوری که ۱۷ میلیون نفر در این کشور با گرسنگی حاد مواجه اند.

بر اساس این گزارش جمعیت افغانستان در سال گذشته میلادی از مرز ۴۳ میلیون نفر گذشته و سالانه ۲.۳ درصد رشد نفوس دارد که بالاترین رقم را در منطقه نشان می‌دهد.

اوچا گفته است که در سال روان میلادی ۲۸.۳ میلیون نفر (دو سوم جمعیت افغانستان) برای زنده ماندن به کمک‌های بشری نیاز خواهند داشت، چون این کشور سومین سال متوالی خشکسالی و دومین سال رکود اقتصادی شدید را تجربه می‌کند.

این در حالی است که استیفن دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد نیز روز پنجشنبه خواستار واکنش انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد به افزایش موارد سو تغذیه در افغانستان شد و گفت: "این نشانه دیگری از بدتر شدن سریع وضعیت بشردوستانه در افغانستان است که در شرایط سخت زمستانی شاهد آن هستیم."

XS
SM
MD
LG