لینک های دسترسی

Breaking News

هشت ولایت تحت برنامه صلح شهری ملل متحد قرار گرفت


مسولین موسسه هبیتات میگویند این برنامه ازبامیان آغازشده و به هفت ولایت دیگر توسعه پیدا خواهد کرد
مسولین موسسه هبیتات میگویند این برنامه ازبامیان آغازشده و به هفت ولایت دیگر توسعه پیدا خواهد کرد

در این برنامه برای هر کدام ازاین هشت ولایت، نزدیک به نیم میلیون دالر امریکای ازطریق شاروالی های آن برای حل منازعات وتقویت صلح به مصرف می رسد.

مسئولین موسسه اسکان بشرملل متحد می گویند که هدف از اجرای این برنامه ظرفیت سازی شورا های محلی این هشت ولایت وتدویر پلان انکشافی براساس اولویت سنجی مردم راه اندازی شده است.

سید عبدالعزیز مبارز رییس موسسه اسکان بشر ملل متحد درولایت بامیان دراین باره گفت:" این برنامه ازبامیان آغازشده که به شمول کابل، جلال آباد، کندز، هرات، فراه ونیلی مرکز ولایت دایکندی هشت ولایت را تحت پوشش دارد".

آقای مبارز گفت:" هدف دیگر این برنامه ایجاد هماهنگی بین نهاد های جامعه مدنی ولایات مختلف کشور است که درطی ۹ سال آینده درسه بخش عملی می شود".

باشندگان ولایت بامیان می گویند که اجرای این برنامه روی بهبود فعالیت های شورا های محلی در بامیان موثرخواهد بود.

شورا های محلی دربیشتر از۱۰ هزار قریه ۳۴ولایت افغانستان درسال ۲۰۰۳ میلادی بخاطر اولویت سنجی نیاز های محلات ایجاد شد تا برنامه های انکشافی همستگی ملی درآن روستا ها عملی شود.

اما نبود هماهنگی ونظارت درست روی این شورا ها ازجمله مشکلات و عدم موفقیت پروژه همستگی ملی درشماری ازولایات بخصوص بامیان محسبو می شود.

سمیع الله جلال یکی از باشندگان ولایت بامیان می گوید که برنامه صلح شهری اسکان بشر ملل متحد برای ایجاد هماهنگی بین نهاد های کمک کننده و اولویت سنجی نیازمندی های مردم مفید واقع می شود.

او گفت:" در سالهای گذشته نیازمندی های مردم بصورت درست اولویت سنجی نشده بود مثلأ ما درمنطقه خود یک باب کلینیک ضرورت داشتیم اما ازطریق همستگی ملی پروژه بردیزل جنراتور ساخته شده است که ازمصرف بلند وبازدهی کم برخوردار است".

مسئولین اداره محلی ولایت بامیان نیز آغاز برنامه صلح شهری اسکان بشر ملل متحد را مفید خوانده می گویند که این برنامه برای حل منازعات ناخواسته درسطح محلات جلوگیری می کند.

محمد طاهر زهیر والی بامیان، دراین باره گفت:" برنامه صلح شهری که اولویت سنجی نیازمندی های مردم وایجاد هماهنگی بین نهاد های مدنی، حکومت محلی ودرسطح شورا ها محل است حکومت را درتطبیق برنامه های انکشافی سالهای آینده کمک می کند".

والی بامیان گفت:" این برنامه سبب می شود تا منازعات پیش آمده درسطح محلات بصورت قانونی وبهتر حل وفصل شود وحتی کاهش یابد".

این برنامه برای اولین بار از بامیان آغازشده است. مسئولین می گویند که برنامه صلح شهری درسه قسمت درطی ۹ سال آینده ازطریق شاروالی های هشت ولایت کشوراجرا می شود.

غلام حسین فطرت شاروال بامیان می گوید:" برنامه صلح شهری هدف اش امتیاز دادن بهتر به مردم محل، شورا های انکشافی محلات و شوراهای مشورتی شاروالی ها است تا برنامه های انکشافی در سطح ناحیه های مختلف دقیق و موثر تطبیق شود".

بخش اول این پروژه در ولایت بامیان که درمدت 5 سال تطبیق می شود ۴۱۱۰۷۵ دالر امریکایی بودجه دارد.

بامیان در مرکز کشور از ولایات امن است، اما باشندگان این ولایت می گویند که درطی چهارده سال گذشته در این ولایت در بخش‌های مختلف از جمله باسازی و انکشاف شهری کمتر توجه شده است.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG