لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: داعش نفرت مذهبی را در افغانستان ترویج میکند


داعش در کمتر از سال گذشته، سه حمله مرگبار را بالای پیروان شیعه در افغانستان انجام داده است
داعش در کمتر از سال گذشته، سه حمله مرگبار را بالای پیروان شیعه در افغانستان انجام داده است

حکومت افغانستان و سازمان ملل متحد می گویند ک هدف داعش در این کشور، ترویج نفرت مذهبی، دهشت افگنی و تحریک به خشونت می‌باشد.

اظهارات حکومت افغانستان و ملل متحد در مورد فعالیت داعش در حالی صورت می گیرد که این گروه تندرو در کمتر از یک سال گذشته، سه بار گروه مذهبی شیعه را در افغانستان مورد حملات شدید قرار داده است. نخستین حمله بالای تظاهرات کنندگان جنبش روشنایی که تمامی آنها شیعه مذهب بود، صورت گرفت که در نتیجۀ آن ۸۵ نفر کشته و ۴۱۳ تن دیگر زخم برداشتند.

دومین حمله به عزادران شیعه مذهب در دهم محرم در زیارت کارتۀ سخی کابل و سومین حمله پس بعد از چاشت دهم محرم در ولایت بلخ بالای عزادران محرم صورت گرفت که در نتیجۀ این دو حمله ۲۶ نفر کشته و ۵۶ تن زخمی شدند.

روی همین دلیل، ملل متحد می‌گوید هدف داعش در افغانستان ترویج نفرت مذهبی و تحریک به خشونت می‌باشد.

در گزارش ویژه دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) که در مورد حمله به مظاهرۀ جنبش روشنایی انجام شده، آمده است که "حمله به صورت مشخص افراد متعلق به یک قوم و مذهب خاص را هدف قرار داده و در زمان پذیرفتن مسؤولیت از لحنی استفاده شده که هدف آن ترویج نفرت مذهبی و تحریک به خشونت می‌باشد."

یوناما از حکومت افغانستان خواسته است تا تلاش خود را مبنی بر محافظت جامعۀ مذهبی و قومی و همچنان کاهش تنش‌ های قومی - مذهبی ادامه دهد.

تندروان داعش حین کشتار مردم در افغانستان توسط ماین های زمینی
تندروان داعش حین کشتار مردم در افغانستان توسط ماین های زمینی

موقف حکومت افغانستان و نظریه تحلیلگران

در همین حال هارون چخانسوری، سخنگوی رئیس جمهور افغانستان، بدون رد و تأیید ترویج جنگ مذهبی از سوی داعش به صدای امریکا گفت که کسانیکه دست به چنین خشونت ها می زنند، دشمن بشریت استند.

آقای چخانسوری در مورد گفت: "جنگ که داعش، یا طالب و یا دیگر گروه‌ های تروریستی می‌کنند هدف شان خشونت و تفرقه‌ اندازی است تا بتوانند به اهداف شوم خود، چه تفرقه‌افگنی مذهبی یا قومی یا کشتار افراد بی‌گناه باشد برسند و برای رسیدن به آن از هیچ چیز دریغ نمی‌کنند. آنها صرفأ دشمن بشریت و دشمن مردم استند."

کارشناسان نیز تأیید می‌کنند که داعش در افغانستان دنبال ترویج فرقه‌گرایی و شدت بخشیدن به درگیری‌های مذهبی است. اما آنان استفاده از خشونت، هدف کوتاه مدت داعش است تا به اهداف دراز مدت خود یعنی "تشکیل دولت اسلامی است." می‌باشد.

حسین رحیمی، استاد پوهنتون که در زمینۀ جنگ داعش در افغانستان تحقیقی را انجام داده در مصاحبه ای با صدای امریکا گفت که داعش با استفاده از تفاوت مذهبی در افغانستان، به مشکلات اجتماعی می‌افزاید و برای رسیدن به اهداف بلندمدت خود، از افغانستان ناامن استفاده می‌کند.

آقای رحیمی در مورد افزود: "کسانی که به لحاظ ایدیالوژیکی به القاعده و طالبان پیوسته اند، می‌توانند دچار یک خطای اعتقادی شوند و به داعش رجوع کنند. با توجه به موضوعات مثل فقر، بیکاری و عدم آگاهی کافی، بسیاری از شهروندانی که دور از نکات تعلیمی و تحصیلی به سر می‌برند و با توجه به منابع مالی زیادی که این گروه برای جلب و جذب افراد در دسترس دارد، امکان دارد که مشکلاتی را به وجود بیاورد."

اما به باور این تحلیلگر، داعش در موقف قرار ندارد تا مشکل کلان برای نظام اجتماعی افغانستان به وجود بیاورد.

عتیق‌الله امرخیل، کارشناس نظامی، نیز نظر مشابه دارد. آقای امرخیل در صحبت با صدای امریکا گفت که گروه داعش یا دولت اسلامی با استفاده از افغانستان می‌خواهد رویایی تأسیس دولت اسلامی که کشورهای آسیایی میانه را نیز در بر می‌گیرد، تحقق بخشد.

آقای امرخیل گفت: "مسئله مهم این است که چرا افغانستان را پس از عراق انتخاب کردند. افغانستان جغرافیا و جیوپولتیک خاص دارد که از نظر اراضی بالای مناطق آسیای میانه یا قلب آسیا تقریبأ حاکمیت دارد. اینها در اینجا می‌توانند جنگ دوامدار را پیش ببرند، چون اینجا دره‌ ها، اراضی سبز و جنگلزار دارد و در عین جلب و جذب خوب هم بکنند ،چون اینجا سواد کم است."

نگرانی‌ها از حملات شدید داعش به گروه خاص مذهبی و افراد ملکی در افغانستان در حالی مطرح است، که افغانستان یکی از کشورهای با گراف بلند تلفات ملکی است.

بربنیاد گزارش تازۀ یوناما که امروز نشر شد، در نه ماه اول سال ۲۰۱۶ میلادی، ۵۶۲ فرد ملکی کشته شده است که عامل ۶۱ در صد این تلفات، گروه‌های مخالف مسلح دولت می‌باشند.

XS
SM
MD
LG