لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد به دفاع از حقوق زنان و دختران افغان ادامه می‌دهد - گوتیرش


همزمان با ادامۀ اعتراض‌های زنان افغان در کابل، منشی عمومی سازمان ملل متحد می‌گوید که این سازمان به پشتیبانی و دفاع از حقوق زنان در این کشور ادامه می‌دهد.

انتونیو گوتیرش روز شنبه ۲۳ اکتوبر (اول عقرب) در صفحۀ تویتر خود نگاشته است که سازمان ملل متحد در افغانستان باقی خواهد ماند و اطمنیان داده که به تلاش‌هایش در این راستا ادامه خواهد داد.

آقای گوتیرش افزوده است: "ما تا زمانی که دختران به مکاتب و زنان به وظیفه بازنگردند و در زندگی اجتماعی اشتراک نکنند، توقف نخواهیم کرد."

طالبان به تاریخ ۱۷ سپتمبر مکاتب پسران را در افغانستان بازگشایی کردند، اما به دختران از صنف ششم به بالا اجازه حضور در مکاتب را ندادند.

همچنین با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، این گروه مانع کار زنان در ادارات دولتی شده و از آنان خواسته اند تا "امر ثانی" در خانه‌های شان بمانند و از برگشت به وظیفۀ شان خودداری کنند.

این در حالی است که در دو ماه گذشته، زنان و دختران در کابل و اکثر ولایات افغانستان دست به اعتراض زده و خواهان برگشت به کار و ادامۀ تحصیل شدند.

دو روز پیش، گروهی متشکل از حدود ۲۰ زن از نزدیک وزارت تعلیم وتربیه تا وزارت مالیه در کابل دست به راهپیمایی زده و خواستار حقوق شان شدند.

این زنان شعار‌های چون "ما حق تحصیل و کار نداریم" و "بیکاری، فقر، گرسنگی" را با خود حمل می‌کردند و نعره‌هایی مانند "آموزش را سیاسی نکنید" سر دادند.

زهرا محمدی، یکی از سازمان دهندگان اعتراضات، به خبرگزاری فرانس پرس گفت که زنان باوجود خطراتی که با آن روبرو هستند راهپیمایی می کنند.

او افزود: "وضعیت گونه‌ای است که طالبان به هیچ چیزی احترام نمی گذارند: نه خبرنگاران - خارجی و محلی - و نه زنان. "

خانم محمدی گفت: "مکاتب باید برای دختران بازگشایی شود. اما طالبان این حق را از ما گرفتند."

پیش از این برخی از فعالان حقوق زن گفتند که ایستادگی زنان در برابر طالبان و تظاهرات اخیر آنان در کابل و دیگر ولایات، باید برای این گروه واضح شده باشد که زنان نخواهند گذاشت حق شان "پامال" شود.

طالبان بین سال‌های ۱۹۹۶ تا اواخر ۲۰۰۱ میلادی زنان را اجازه نمی‌دادند بدون محرم شرعی از خانه بیرون شوند و زنان و دختران از حق تحصیل و کار در بیرون از خانه محروم بودند.

XS
SM
MD
LG