لینک های دسترسی

Breaking News

زروگی: حراست اطفال باید شامل مذاکرات صلح با طالبان باشد


لیلا زروگی: طالبان و گروه های وابسته به آن گروه، شبکه حقانی، حزب اسلامی گلبدین حکمتیار و القاعده بیشترین خشونت ها را بر ضد اطفال افغانستان در سراسر آن کشور مرتکب می شوند.
لیلا زروگی: طالبان و گروه های وابسته به آن گروه، شبکه حقانی، حزب اسلامی گلبدین حکمتیار و القاعده بیشترین خشونت ها را بر ضد اطفال افغانستان در سراسر آن کشور مرتکب می شوند.

مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و طالبان در پاکستان صورت گرفت، اما موضوع حفاظت از حقوق کودکان درآن گنجانیده نشده بود.

نمایندۀ ویژه منشی عمومی ملل متحد در امور "اطفال و منازعات مسلحانه" از طرف های در گیر جنگ افغانستان خواسته است تا به خشونت ها بر ضد اطفال در آن کشور نقطه پایان بگذارند.

لیلا زروگی، در مصاحبۀ اخصاصی به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که چهار گروه شورشی، بیشترین خشونت ها را بر ضد اطفال افغانستان در سراسر آن کشور مرتکب می شوند.

خانم زروگی می گوید که نام این چهار گروه که در فهرست آنان اضافه شده است، "شامل طالبان، گروه های وابسته به آنان مثل جبهۀ توره بوره، جماعت سنت دعوت سلفی و شبکه لطیف منصور می باشد. ولی حالا از سال ٢٠١٠ به این سو شبکه حقانی، حزب اسلامی گلبدین حکمتیار و القاعده نیز شامل این فهرست شده است."

گرچه پایان بخشیدن خشونت ها و سؤ استفاده از کودکان در مذاکرات میان حکومت افغانستان و گروه طالبان و شبکه حقانی مورد بحث قرار نگرفت اما عزیز الله دین محمد، رئیس هیات افغانستان در این مذاکرات به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که او این بحث را در مذاکرات بعدی که ممکن در چین برگزار شود، با طالبان مطرح خواهد کرد.

چگونگی خشونت ها بر ضد اطفال

نمایندۀ ویژۀ منشی عمومی ملل متحد در امور اطفال همچنین گفت که حکومت افغانستان نیز به نحوی در تخطی و خشونت های حقوق اطفال در آن کشور دخیل بوده است.

خانم زروگی گفت که پولیس افغان نیز اطفال را به صفوف پولیس ملی جذب کرده اند که این خود تخطی از حقوق اطفال شمرده می شود و کودکان در جریان جنگ میان قوای بین المللی، حکومت و شورشیان کشته می شوند.

ولی به گفتۀ وی، طالبان و سایر گروه های شورشی در افغانستان نه تنها حقوق کودکان را نقض میکنند بلکه از اطفال به صورت مستقیم در حملات انتحاری و سایر خشونت ها استفاده میکنند.

خانم زورگی می گوید "حالا اگر در این مورد بحث شود که کی ها اطفال را هدف قرار می دهد و آنان را می کشد و از آنان به حیث حمله کننده انتحاری استفاده می کنند و آنان را وا می دارند تا بم های کنار جاده را جا سازی کنند، در چنین حالت شورشیان مسلح استند که بیشترین خشونت را مرتکب می شوند."

پیام واضح در بخش اطفال

خانم زروگی می گوید که اگر طرف های در گیر جنگ افغانستان برای آوردن صلح و ثبات جدی استند، آنان باید اعتماد مردم را به دست آورند و خشونت را متوقف کنند.

یکی از راه های موثر جلب اعتماد مردم به گفتۀ خانم زروگی، پایان بخشیدن خشوت علیه اطفال و جلوگیری از خشونت ها و سو ء استفاده این قشر آسیب پذیر جامعه است.

نمایندۀ ویژۀ منشی عمومی ملل متحد افزود که شماری زیاد اطفال همه ساله در سراسر افغانستان به خصوص در مناطق جنگ زده کشته می شوند، از رفتن به مکتب محروم می گردند، در صفوف گروه های درگیر جنگ جذب می شوند، به قتل می رسند و با انواع مختلف خشونت ها مواجه می گردند.

خانم زروگی علاوه کرد که اطفال در افغانستان هم "هدف استند و هم قربانی خشونت ها." او افزود که اگر گروه های درگیر جنگ اقدامات لازم را برای متوقف کردن و جلوگیری از خشونت بر ضد اطفال را روی دست نگیرند، صلح و ثبات نمی تواند به وجود آید.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG