لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی ملل متحد از افزایش تلفات کودکان و غیر نظامی ها


آمار ملل متحد نشان می دهد که شمار تلفات غیر نظامی ها در افغانستان در پنج ماه گذشته ۲۴ در صد افزایش یافته است.

فرستادۀ ملل متحد درحالی از افزایش تلفات غیر نظامی ها، به ویژه کودکان، ابراز نگرانی کرد که روز گذشته دو کودک در ولایت کندهار به جرم جاسوسی و همکاری با پولیس سر بریده شدند.

ملل متحد شورشیان طالب را مسئول بیشترین تلفات غیرنظامیان خوانده، اما گفته است که طالبان می خواهند با ملل متحد در باره راه های کاهش این تلفات مذاکره کنند.

ملل متحد این خبر را در حالی نشر می کند که طالبان مسئولیت حملات امروز در مقابل محکمۀ عالی و دیروز در میدان هوایی کابل را به عهده گرفتند.

یان کوبیش، فرستادۀ ویژۀ ملل متحد برای افغانستان روز سه شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که از ماه جنوری تا ماه جون سال روان ۳۰۹۲ غیرنظامی کشته شده و یا زخمی شدند. ملل متحد رقم مشخص زخمی و کشته شدگان را فراهم نکرده است.

این رقم درمقایسه با سال گذشته ۲۴ درصد افزایش را نشان میدهد.

کودکان هدف خشونت

آقای کوبیش در مورد تلف شدن کودکان ابراز نگرانی کرده گفت "کودکان 21 در صد کل تلفات غیر نظامی را تشکیل می دهد که افزایش ۳۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۲ و افزایش ۳۴ درصد نسبت به سال ۲۰۱۱ می باشد" و به گفتۀ نمایندۀ سرمنشی ملل متحد این حالت "غیرقابل قبول است."

درین گزارش، سازمان ملل ۷۴ در صد تلفات گزارش شده یی غیرنظامیان را به مخالفان دولت و نُه درصد آن را به نیروهای طرفدار حکومت نسبت داده است.

طالبان درگذشته اینگونه ادعاها را از سوی سازمان ملل رد کرده، ملل متحد را به چشم پوشی از تلفات غیرنظامی ها در بمباردمان و حملات هوایی نیروهای حامی حکومت متهم کرده اند.

آقای کوبیش همچنان گفت که برای تثبیت آمار ارایه شده و چگونگی تلفات غیرنظامیان در حملات طالبان، این گروه برای گفتگو با سازمان ملل اظهار تمایل کرده است.

کوبش افزود "من به اتکا از یک شبکۀ مطمین ومحفوظ می توانم تائید کنم که طالبان، هم اراده دارند و هم آمادگی که همراه ما در مورد مسائل بشری مذاکره کنند.

کشتن کارمندان حکومت

طالبان بارها کارمندان غیرنظامی دولت افغانستان را به مرگ تهدید کرد و آنها را هدف مشروع در جنگ خوانده اند اما بر اساس قوانین بین المللی جنگ، افرادای که به صورت مستقیم در منازعات مسلحانه سهم نمی گیرند، نباید هدف حملات مرگبار قرار بگیرند.

سخنگوی طالبان امروز نیز با نشر بیانیۀ به رسانه ها مسئولیت حمله بر محکمۀ عالی را گرفت و گفت که هدف آن کارمندان محکمه بودند.

سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۷ بدینسو آمار تلفات غیرنظامیان در جنگ افغانستان را منتشر می کند و گفته می شود از آن زمان تا اکنون بیش از ۱۲ هزار غیرنظامی افغان در جنگ کشته شده اند و هزاران نفر دیگر جراحت برداشته اند.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG