لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد:‌ برای زنان و دختران افغان مقیم ایران شرایط آموزش قابلگی و پرستاری فراهم می‌شود


شماری از پناهجویان افغان در ولایت کرمان ایران
شماری از پناهجویان افغان در ولایت کرمان ایران

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (‌UNFPA) روز سه‌شنبه ۲۹ اگست (هفتم سنبله) گفت که به تازگی توافقی را با حکومت ایران امضا کرده که بر اساس آن، برای زنان و دختران افغان که اکنون در ایران به سر می‌برند، شرایط آموزش مهارت قابلگی و پرستاری فراهم می‌شود.

ستیفن دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد، در یک کنفرانس خبری با بیان این مطلب گفت که این توافق روز دوشنبه ۲۸ آگست با مقامات ایرانی امضا شد.

دوجاریک افزود که فراهم آوری آموزش برای زنان افغان مقیم ایران یک گام عمده به جلو در راستای تقویت فراگیر و توانمندسازی آنعده زنان افغان می‌باشد که مجبور به ترک خانه هایشان از افغانستان شده اند.

به گفتهٔ دوجاریک، رهبری این ابتکار را صندوق جمعیت سازمان ملل متحد بر عهده دارد. او افزود که این اقدام به همکاری سازمان صحت جهانی،‌ کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان و سازمان بین المللی مهاجرت صورت می‌گیرد تا به نیازمندی پناهندگان افغان مقیم ایران رسیدگی شود.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد همچنان از ارایۀ خدمات به مردم ساکن در وضعیت‌های آسیب پذیر از جمله دسترسی به خدمات صحت باروری و وقایۀ ایدز حمایت خواهد کرد.

بر اساس آمار کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، قبل از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان، ۳.۴ میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کردند که از این تعداد نزدیک به دو میلیون مهاجر غیرقانونی بودند. اما این سازمان گفته است که صدها هزار مهاجر افغان دیگر پس از اگست ۲۰۲۱ میلادی، به ایران رفته اند.

پس از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱ صدها هزار از کارمندان، نظامیان پیشین، فعالان مدنی، هنرمندان و سایر افرادی که جان شان را در خطر می‌دیدند از افغانستان به کشورهای همسایه، به ویژه ایران و پاکستان، فرار کردند.

جنگ، بیکاری، رسیدن به زندگی بهتر و فرار از انتقام‌جویی طالبان مواردی است که افغان‌ها را مجبور به ترک کشورشان کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG