لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد سعودی را به نقض حقوق بشر در یمن متهم کرد


سه کارشناس حقوق بشر سازمان ملل می گویند که دولت یمن، امارات متحده عربی و عربستان سعودی ممکن مرتکب جنایت جنگی و نقص قوانین بشری در یمن شده باشند.

طبق این گزارش جنایات شورشیان حوثی از سال ۲۰۱۵ به اینسو و حملات نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان از جمله مواردی اند که باعث کشتار غیرنظامیان در یمن شده اند.

در بخش دیگر از گزارش کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل به مواردی چون تجاوز جنسی، شکنجه، محرم کردن غیر نظامیان از حق زندگی و ناپدید شدن افراد، اشاره کرده اند.

چارلز گروی، عضو گروه کارشناسان مستقل بین المللی و منطقه ای میگوید حملات هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از جمله مرگ بار ترین عامل تلفات غیرنظامیان در این جنگ بوده است.

برعلاوه حملات هوایی نیروهای ائتلاف، گلوله باری حوثی ها علیه غیر نظامیان و محدویت های وضع شده توسط نیروهای ائتلاف برای دستیابی به غذا، ادویه و مواد سوختی در تلفات غیر نظامیان در یمن دخیل بوده است.

از ماه مارچ سال گذشته، نیروهای امدادرسان سازمان ملل، بحران یمن را بدترین بحران بشری نامیده اند. نزدیک به سه بر چهار حصه جمعیت بیست میلیونی یمن برای زنده ماندن به کمک های بشری وابسته اند.

جنگ سیسم صحت عامه یمن را از بین برده است وموجب گردید تا در سال گذشته بزرگ ترین شیوع کولرا در جهان در یمن اتفاق بیفتد.

به دلیل مخالفت عربستان سعودی و متحدین آن، کمیسیون حقوق بشر چندین بار از انجام تحقیقات در مورد بروز جنایات جنگی احتمالی در یمن باز مانده بود.

اما در خزان سال گذشته، این کمیسون موفق گردید تا اعضا را برای تشکیل یک کمیته حقیقت یاب قانع سازد.

XS
SM
MD
LG