لینک های دسترسی

Breaking News

یونیسف: یک نسل از کودکان یمنی از رفتن به مکتب محروم اند


سازمان ملل متحد روز دو شنبه در مورد وضعیت کودکان یمنی هشدار داد و گفت که یک نسلی از کودکان آن کشور از رفتن به مکتب محروم شده اند.

مقامات صندوق پولی ملل متحد برای کودکان همچنین هشدار داده اند که کودکان دختر که از رفتن به مکتب محروم می شوند معروض به ازدواج های قبل از وقت می گردند و کودکان پسر در معرض استخدام نظامیان در منازعۀ یمن قرار می گیرند، منازعه ای که موجب کشتار بیش از ده هزار نفر در آن کشور شده است.

از ماه ها به این سو معاش معلمین در یمن پرداخت نشده است و این وضعیت زندگی سه-چهارم حصه معلمین آن کشور را متاثر کرده است. به گفته مقامات صندوق پولی ملل متحد برای کودکان یا یونسف، در سال جاری حدود ۴.۵ میلیون تن از کودکان ممکن مکتب را به پایان نرسانند.

مرتیکسل ریلانو، نمایندۀ یونیسف در یمن، به خبرنگاران گفته است که از اکتوبر ۲۰۱۶ میلادی به این سو، معاشات ۱۶۶ هزار معلم در آن کشور پرداخت نشده است و این رقم ۷۳ در صد همه معملین می گردد که در یمن از طریق شغل معلمی امرار معاش می کنند.

این بحران سال گذشته پس از آن به وجود آمد که حکومت یمن که از سوی جامعۀ بین المللی به رسمیت شناخته شده است، بانک مرکزی آن کشور را از صنعا، پایتخت یمن که در کنترول شورشیان حوثی قرار دارد، به منطقۀ دیگر انتقال داد.

حکومت یمن به رهبری عبدربه منصور هادی ادعا می کند که شورشیان حوثی بانک را غارت کرده اند، ادعایی که از سوی شورشیان حوثی رد شده است.

کارمندان سکتور حکومتی که درساحات زیر ادارۀ شورشیان حوثی زندگی می کنند گفته اند که از هفت ماه به این سو معاش دریافت نکرده اند و این وضعیت موجب شده تا آنان نتوانند ضروریات اولیه شان را خریداری کنند.

یونیسف همچنین گزارش داده است که حدود ۲۰۰۰ مکتب به روی کودکان در یمن مسدود است و در برخی موارد، مکاتب به مثابۀ پناهگاه برای بیجا شدگان داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.

علاوه بر آن، به گفتۀ مقامات یونیسف، از آغاز حملات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، ۱۴۰۰ کودک در یمن کشته شده اند.

یونیسف همچنین گفته است که از مارچ ۲۰۱۵ میلادی به این سو، بیش از ۲۱۴۰ کودک دیگر در یمن زخمی شده است. شورشیان شیعۀ حوثی از سوی ایران حمایت می‌شوند.

مقامات یونیسف گفته اند که ارقام دقیق کودکان کشته و زخمی شده در جنگ یمن شاید بیشتر از این باشد.

XS
SM
MD
LG