لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: کروناویروس ممکن گرسنگی را در جهان دو برابر کند


برنامۀ جهانی غذای سازمان ملل متحد گفته است که به دلیل پیامدهای اقتصادی ناشی از گسترش کروناویروس، ممکن شمار افراد معروض با عدم مصوونیت حاد غذایی در جهان، دو برابر شده و به ۲۶۵ میلیون نفر برسد.

به گفتۀ مسوولان، از دست رفتن عواید گردشگری و توریزم، کاهش حواله جات و محدودیت‌های سیر و سفر در جریان همه‌گیری کروناویروس، شاید امسال ۱۳۰ میلیون نفر را در جهان با گرسنگی حاد روبرو کند، حالانکه ۱۳۵ میلیون نفر دیگر از قبل با این مشکل دست و گریبان بوده اند.

عارف حسین، مسوول تحقیق، ارزیابی و نظارت در برنامۀ جهانی غذابا اشاره به جمعیت گرسنۀ جهان گفت: "کووید۱۹ برای میلیون‌ها انسانی فاجعه بار خواهد بود که از قبل با یک نخ آویزان مانده اند".

آقای حسین روز سه شنبه ۲۱ اپریل در صحبت با خبرنگاران از طریق تماس ویدیویی، هشدار داد که اگر به این وضعیت رسیدگی نشود، بهای آن سنگین خواهد بود زیرا به گفتۀ وی شمار زیادی جان باخته و بسیار کسان دیگر معیشت خود را از دست خواهند داد.

او گفت که اگر یک دهقان غریب به دلیل فقر زیاد ناشی از بحران کروناویروس، قلبه گاو یا مواشی خود را به فروش می‌رساند، در واقع اسباب معیشت خود را از دست می‌دهد و سال‌ها را در بر خواهد گرفت تا آن دهقان دوباره به خود متکی شود.

آقای حسین گفت که بیشتر نگران وضعیت کسانی است که در کشورهایی زندگی می‌کنند که پوشش و عرضۀ خدمات صحی در آن کشورها اندک است یا هیچ وجود ندارد. او از کشور مشخصی یاد نکرد اما گفت که قارۀ افریقا آسیب‌پذیرترین است.

برنامۀ جهانی غذا برای تمویل پروژه های کمکی خود امسال به ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دالر نیاز دارد، حالانکه سال گذشته ۸.۳ میلیارد دالر را صرف برنامه‌های خود کرده بود.

عارف حسین گفت که برنامۀ جهانی غذا در نظر دارد که در ماه‌های آینده، پیش از آنکه نیازمندی به غذا بیشتر شود، به قدر کافی مواد غذایی ذخیره کند.

ملل متحد در یک گزارش دیگر گفته است که اکثر کسانیکه از قبل با گرسنگی حاد دست و گریبان بوده اند در کشورهای درگیر جنگ چون سوریه و یمن و کشورهای به شدت متاثر از آفات طبیعی زیست دارند.

حتا پیش از همه‌گیر شدن کروناویروس، هجوم ملخ‌ها در شماری از کشورهای شرق افریقا کشتزارها را از بین برد و شمار زیاد مردم آن کشورها را به برنامه‌های کمکی غذایی متکی کرد.

XS
SM
MD
LG