لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: یک‌ونیم میلیارد دالر برای کمک به افغانستان جمع‌آوری شده است


استیفن دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد می‌گوید که بر اساس برآوردهای دفتر هماهنگی امور بشردوستانۀ این سازمان، آنها تا کنون یک‌ونیم میلیارد دالر برای رسیدگی به بحران بشری جاری در افغانستان جمع آوری کرده اند.

بلال کریمی، یکی از سخنگویان حکومت طالبان در گفتگو با صدای امریکا از گردآوری این پول برای نیازمندان افغانستان استقبال کرد.

آقای کریمی به جامعه جهانی از شفافیت روند توزیع این کمک‌ها اطمینان داده گفت: "امارت اسلامی اطمینان می‌دهد که [کمک‌ها] به گونهٔ شفاف و منظم به مستحقین توزیع خواهد شد. "

اما در همین حال برخی گزارش‌ها حاکی است که طالبان کمک‌ها را به گونۀ غیرعادلانه و به خانواده‌های افراد خود توزیع کرده اند.

خبرگزاری پیک آفتاب در افغانستان در مورد روند توزیع کمک‌ها تحقیقی را با استفاده از شیوۀ مطالعۀ اسناد وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان در مرکز و ۲۸ ولایت انجام داده است.

بر اساس این تحقیق، بیشتر کسانی تحت پوشش کمک رسانی حکومت طالبان قرار گرفته است که وابسته به افراد این گروه می‌باشند.

سمین صفری که این تحقیق را انجام داده است گفت که بر اساس یافته‌های وی در روند توزیع کمک‌ها عدالت مدنظر گرفته نشده است.

خانم صفری به صدای امریکا گفت: "یافته هایم از این تحقیق این است که مهمترین آن، عبارت از تبعیض سمتی، تباری، قومی و مذهبی در توزیع کمک‌ در ولایت است".

به گونۀ مثال در این تحقیق گفته شده که در ولایت ننگرهار حدود ۱۴ میلیون افغانی و بیش از یک میلیون دالر پول نقد کمک توزیع شده است، در حالی که در ولایت بامیان ۹۰ هزار افغانی و ۱۵هزار و ۶۰۰ دالر پول نقد کمک صورت گرفته است.

اما بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان نبود شفافیت در توزیع کمک‌ها را رد کرده گفت: "برای شفافیت و خوب توزیع کردن کمک‌ها یک کمیسیون خاص نیز تعیین شده تا [کسانیکه] زیادتر مستحق استند ارزیابی شوند و به آنان توزیع شود. "

با این حال، سازمان‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه هشدار دادند که زمستان سخت در افغانستان شرایط وخیم را تشدید می‌کند که میلیون‌ها افغان را در سراسر کشور به چالش خواهد کشید.

ملل متحد گفته است که وضعیت وخیم بشری در افغانستان پس از تسلط طالبان در ماه اگست سال گذشته با تعلیق کمک‌ها بین المللی بدتر شد.

سرمنشی سازمان ملل متحد در توییتی گفته است که ماه گذشته امدادرسانان این سازمان و شرکای آن کمک‌های بشردوستانه را به ۷ میلیون نفر در سراسر افغانستان رسانده اند.

اما عیسی رضایی، استاد اقتصاد به صدای امریکا گفت که طی سه ماه گذشته کمک‌های جامعۀ جهانی که از طریق نهادهای بین‌المللی در افغانستان توزیع شده، موثریت لازم را نداشته است.

آقای رضایی تاکید کرد که اگر جامعۀ جهانی می‌خواهد بحران را کاهش بدهد و از فاجعۀ احتمالی انسانی جلوگیری بکند، نهادهای مردمی شکل بدهد و کمک‌ها را از طریق این نهادها توزیع کند.

به گفتۀ آقای رضایی، برای شفافیت و رسیدن کمک‌ها به افراد مستحق، باید خود مردم از این نهادها نظارت جدی داشته باشند.

با این حال، بر اساس گزارش ماه دسمبر برنامه جهانی غذا (WFP) بیش از ۲۴ میلیون نفر در افغانستان مصوونیت غذایی ندارند و بیش از ۹۰ درصد افغان‌ها به کمک‌های غذایی نیازمند استند.

XS
SM
MD
LG