لینک های دسترسی

Breaking News

شورای امنیت ملل متحد انفجار‌های ایران را 'تروریستی و بزدلانه' خواند


در دو انفجار در نزدیک مراسم یادبود از چهارمین سالروز کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، کم از کم ۸۴ نفر کشته شدند.
در دو انفجار در نزدیک مراسم یادبود از چهارمین سالروز کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، کم از کم ۸۴ نفر کشته شدند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه چهارم جنوری (۱۴ جدی) انفجار‌های مرگبار در شهر کرمان ایران را محکوم کرده و آن را "سزاوار سرزنش" خوانده است.

در دو انفجار در میان جمعیتی که برای شرکت در مراسم یادبود از چهارمین سالروز کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، گرد هم آمده بودند، کم از کم ۸۴ نفر کشته شدند.

گروه دولت اسلامی (داعش) روز پنجشنبه چهارم جنوری (۱۴ جدی) با نشر اعلامیه‌ای در کانال تلگرام گفته است که دو عضو این گروه "واسکت‌های انتحاری" شان را در تجمع مراسم سالیاد سلیمانی منفجر کردند. قاسم سلیمانی یکی از دشمنان سرسخت داعش بود و نیروهای نیابتی مورد حمایت ایران را در شرق میانه در جنگ علیه داعش یاری می‌رساند.

شورای امنیت ملل متحد روز پنجشنبه در بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی و تسلیت با خانواده‌های قربانیان حملۀ کرمان و حکومت ایران گفت که"حملۀ بزدلانۀ تروریستی در شهر کرمان ایران را با شدیدترین الفاظ محکوم" می‌کند. در بیانیه آمده است: "تروریزم به همه انواع و اشکال آن یکی از جدی‌ترین تهدیدات برای صلح و امنیت بین‌المللی است."

در این بیانیه، همه کشورهای جهان ترغیب شده اند تا در زمینۀ حسابده قرار دادن "عاملان، طراحان، تمویل‌کنندگان و حامیان این اعمال تروریستی قابل سرزنش" با ایران "همکاری فعالانه" کنند. شورای امنیت گفته است: "هر عمل تروریستی، جنایی و غیرقابل توجیه است، صرف نظر از اینکه انگیزۀ آن چه باشد و چی وقت، در کجا و توسط کی انجام شود."

پیش از این برخی مقام‌های ایران، به شمول معاونان رییس جمهور آن کشور، گفته بودند که اسراییل و ایالات متحده در این حمله دست دارند، اما مقام‌های امریکایی این ادعای ایران را رد کرده اند. متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده این ادعای مقام‌های ایرانی را "مضحک" خواند و گفت: "ایالات متحده به هیچ وجه در این حمله دخیل نبوده است."

ایران در گذشته نیز شاهد حملات مرگبار داعش و دیگر گروه‌های تندرو و تروریستی بوده است، اما مقام‌های ایرانی در اکثر موارد بار ملامت این حملات را به دوش اسراییل انداخته اند.

در پی این حملات مرگبار، وزیر داخلۀ ایران روز پنجشنبه در صحبت خبرگزاری ایسنای ایران گفت که تدابیر امنیتی در امتداد مرزهای ایران با افغانستان و پاکستان تشدید شده است. مرزهای طولانی ایران با افغانستان و پاکستان همواره از سوی گروه‌های تندرو و شبکه‌های قاچاق انسان و مخدرات استفاده شده است.

ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران، به خاطر رویداد سفر از پیش برنامه ریزی شده‌اش را به ترکیه به تاخیر انداخته و روز پنجشنبه چهارم جنوری (۱۴ جدی) را عزای ملی در ایران اعلام کرد. رهبران ایران هشدار داده اند که انتقام این حملات گرفته خواهد شد.

گروه

XS
SM
MD
LG