لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما: در حادثۀ هلمند اردوی افغانستان مقصر است؛ وزارت دفاع: نیستیم


هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) می‌گوید که یافته های ابتدایی و بی طرفانهٔ این اداره نشان می‌دهد که مرمی‌های هاوان‌ فیر شده از جانب اردوی ملی افغانستان دیروز ۲۹ جون (نهم سرطان) سبب تلفات سنگین غیرنظامیان در ولسوالی سنگین ولایت هلمند شده است.

یوناما گفته است که منابع متعدد و معتبر گفته اند که نیروهای اردوی ملی افغانستان در پاسخ به انداخت‌های طالبان دست به فیر هاوان زدند، اما هدف‌شان را نشانه گرفته نتوانسته اند.

مقام‌های محلی در هلمند می‌گویند که در نتیجۀ انفجار یک موتر بم‌گذاری‌شده و اصابت راکت طالبان بر یک میلۀ عنعنوی، ۲۵ غیرنظامی کشته و ۱۵ تن دیگر زخمی شده اند.

دگر جنرال ولی محمد احمدزی، قوماندان قول اردوی میوند گزارش‌هایی را رد کرد که گویا نیروهای اردوی ملی مسوول این تلفات اند.

او به رسانه ها گفت که قرارگاه اردوی ملی در فاصله دورتر از محل واقعه قرار داد و مرمی هاوان نمی‌تواند آنرا هدف قرار دهد.

آقای احمدزی گفت که تلفات غیرنظامی خلاف قوانین بین المللی بوده و قابل پذیرش نیست. او علاوه کرد که مواد انفجاری در بازار ولسوالی سنگین آماده شده و از همانجا در سایر نقاط انفجار داده می‌شود.

یوناما گفت است که حکومت افغانستان و گروه طالبان باید جنگ را در ساحاتی که غیرنظامیان در آن حضور دارند توقف دهند زیرا همه ساله در نتیجۀ جنگ در چنین ساحات، هزاران غیرنظامی تلف می‌شوند.

ملل متحد از حکومت افغانستان خواسته است تا هیات مستقل را برای تحقیقات در مورد حادثهٔ‌ ولسوالی سنگین تعیین کند و یوناما آماده است تا تمام جوانب را در یافتن حقایق کمک کند.

مقامات اردوی افغانستان در ولایت هلمند نیز گفته اند که با هیات حقیقت‌یاب کمک خواهند کرد.

گروه طالبان نیز دیروز ادعا کردند که نیروهای افغان سبب تلفات در ولایت هلمند شده اند.

XS
SM
MD
LG