لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما کشته‌شدن ۳۶ تن را در میرزا ولنگ سرپل تأیید کرد


 یوناما تأیید کرده است که طالبان محلی و افراد خودخواندۀ داعش، ۳۶ تن را در درۀ میرزا ولنگ سرپل کشته اند
یوناما تأیید کرده است که طالبان محلی و افراد خودخواندۀ داعش، ۳۶ تن را در درۀ میرزا ولنگ سرپل کشته اند

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نتایج تحقیقات خود را در مورد کشتار ۳۶ نفر در میرزا ولنگ سرپل نشر کرد.

بر بنیاد این تحقیق، یوناما تأیید کرده است که طالبان محلی و افراد خودخواندۀ داعش در سوم و پنجم ماه اگست، هنگام حمله بر درۀ میرزا ولنگ ولسوالی صیاد سرپل، ۳۶ تن را به شمول غیرنظامیان و افراد تسلیم شدهء خیزش های مردمی، به قتل رسانده اند.

مقام‌های محلی نیز تأیید کرده اند که اجساد ۳۶ تن در از دو قبر که به صورت دسته‌جمعی دفن شده بود، به دست آمده است؛ اما به گفتۀ آنان ممکن ارقام تلفات بیشتر از این باشد.

پس از تصرف درۀ میرزا ولنگ والی سرپل مدعی شد که که افراد خودخواندۀ داعش ۵۲ تن از افراد ملکی را به قتل رسانده اند.

داعش مسؤولیت آن رویداد را به عهده گرفته است.

مردم قریۀ میرزاولنگ حین بیرون آوردن اجساد قربانیان که توسط گروه طالبان و تندروان داعش به قتل رسیدند
مردم قریۀ میرزاولنگ حین بیرون آوردن اجساد قربانیان که توسط گروه طالبان و تندروان داعش به قتل رسیدند

تحقیق یوناما نشان می‌دهد که حداقل نیمی از این کشتار به روز شنبه (۵ اگست) زمانی به وقوع پیوسته است که مردم از قریه فرار می‌کردند.

بر اساس یافته‌های یوناما، نیروهای مخالف دولت خانواده‌ها را هنگام فرار متوقف و سپس زنان، کودکان و مردان را از هم جداو ۱۸ تن به شمول ملیشه‌های طرفدار دولت را به قتل رسانده اند.

تدامیچی یاماموتو رئیس یوناما، کشتار آشکار افراد ملکی و ملیشه‌های محلی را نکوهش کرده و گفته است "مرتکبین این کشتار و جرایم باید پاسخگو باشند".

یوناما اما تأکید کرده است که تیم حقوق بشر این اداره در مصاحبۀ خود با شاهدان و مقامات قادر به تایید ادعاهای دیگر در مورد سربریدن افراد و تجاوز جنسی بر زنان نبوده است.

قبلاْ گزارش‌های نشر شده است که مخالفین مسلح دولت افغانستان، شماری از زنان را با خود برده اند.

نیروهای امنیتی افغان، روز سه شنبه هفتۀ گذشته با راه اندازی عملیاتی درۀ میرزا ولنگ را تصرف کردند و وزارت دفاع افغانستان گفت که این عملیات تا زمان پاکسازی کامل ولسوالی صیاد سرپل از وجود دهشت‌افگنان ادامه خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG